سراینده شعر "دو کاج" انتظار دارد که مسئولان فرهنگی حق‌التألیفی را بر اساس معیارهای منصفانه تعیین کنند تا ناشران حق‌التألیف نویسندگان را با توجه به آن بپردازند.

محمدجواد محبت، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به ارتباط 80 درصد از انتظارات شاعران و نویسندگان کشور با مسئولان فرهنگی تأکید کرد و اظهار داشت: مسئولان می‌توانند مشوق گویندگان و شنوندگان شوند و حق‌التألیفی را بر اساس معیارهای منصفانه تعیین کنند که ناشران بر مبنای آن حق‌التألیف شاعران و نویسندگان را بپردازند.
 
وی افزود: من شاهد بودم که یک شاعر کرمانشاهی مبلغ قابل توجهی را برای چاپ کتابش به ناشری داد و این در صورتی است که به طور معمول صاحب اثر باید حق‌التألیف بگیرد و وظیفه‌ای برای پرداخت حق‌النشر ندارد، زیرا باید صاحب اثر را سر ذوق بیاوریم و کاری نکنیم که متحمل ضرر شود.
 
شاعر "دو کاج" گفت: حتی شنیده شده که برخی از افراد از بانک وام گرفتند تا اثرشان را چاپ کنند و پس از آن به دلیل هزینه‌های بالای چاپ و انتشار کتاب و کسر حق پخش کننده از قیمت پشت جلد کتاب از بازگرداندن میزان بیمه به بانک ناتوان شده‌اند و تا اندازه زیادی ضرر کرده‌اند.
 
محبت ادامه داد: در برخی اوقات هم کتاب‌ها در پشت ویترین کتابفروشی‌ها می‌مانند و رنگ و طرح روی جلد آنها به مرور زمان و به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آفتاب از بین می‌رود و اگر فردی هم آن را بخواهد نمی‌تواند تشخیص بدهد.
 
وی تصریح کرد: البته کتابفروشی‌های شهر تهران کتاب‌ها را راحت‌تر از شهرستانی‌ها می‌فروشند.
 
سراینده شعر "نماز" در بخش دیگری از صحبت‌های خود وضعیت ادبیات در سال 1394 را اینگونه تشریح کرد: سال 1394، سال شکوفایی و نمو ادبیات به دست جوان‌ها و جوانترها بود و شاعران بنام و پیشکسوت جلوه و کار کمتری داشتند و این هم دور از انتظار نیست چون وقتی سن و سال جوان‌های امروز را داشتند فعالان حوزه ادبیات بودند، من هم در سال گذشته با جراید کشور همکاری‌های ادبی داشتم و گاهی هم با بعضی از مجلات از جمله مجله کیهان فرهنگی همکاری می‌کردم.
 
محبت در این بخش از صحبت‌های خود از دلخوری‌ها و گلایه‌هایش گفت و تأکید کرد: بعضی مواقع پیش آمده که برخی از تشکیلات شعرخوانی که من در گذشته در محافل آن‌ها شرکت‌ کرده‌ام در سال های اخیر احوالی از من نپرسیدند.
 
وی افزود: من الفتم را با شعر قطع نمی‌کنم و مانند یک قناری که به لک می‌رود و بعد از آن با شور و شوق بیشتری می‌خواند بعد از یک مدت کوتاه با ذوق بیشتری به عرصه شعر و شاعری برمی‌گردم.
 
شاعر شعر "آشنای همیشه خوب" اظهار داشت: عیدانه من برای مخاطبانم این است که اگر عیدی آنها نقدی بود زکاتش را بدهند زیرا همه عقلای روزگار کمبودهای دنیوی را به امید آخرتی نیک و خوب تحمل کرده‌اند.
 
محبت خاطرنشان کرد: پیام نوروزی من این است که افراد عیدی بدهند و منتظر عیدی دادن نباشند. عیدی گاهی یک لبخند یا دست کشیدن بر سر یک کودک است.
 
یادآور می‌شود، نام محمدجواد محبت به واسطه آمدن اشعارش در کتاب‌های دوران دبستان در ذهن همه ما ماندگار شده است.
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار