بیش از دو دهه است که پروژه آزادراه تهران – شمال بین مسئولان و شرکت ها دست به دست می شود و به بهانه کمبود بودجه با سرعت لاک پشتی حرکت می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آزادراه تهران – شمال نمونه بارز کلنگ نیمه کاره ای است که با مسائل مدیریتی و اداری دست و پنجه نرم می کند و پیش تر از آنکه بتوان آن را آزاد راه نام نهاد بهتر است، موزه تصمیمات اجرا شده و نشده خواند.

این پروژه بیش از دو دهه است بین مسئولان و شرکت های ایرانی و چینی دست به دست می شود اما به بهانه گیر کردن یک بودجه کلان در گلویش با سرعت لاک پشتی در حرکت است.

بر اساس این گزارش اگرچه برآورد مالی این پروژه با هزینه های مصرفی بسیار همراه بوده است اما طبق آخرین جلسات دست اندر کاران آن، تکمیل این پروژه به بیش از 9 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و باید متذکر شد که بودجه کم دولت کفاف این پروژه را نمی دهد.

لازم به ذکر است که بهانه کمبود بودجه با حضور بخش خصوصی تسهیل می شود و این در حالی است که بسیاری از شرکت های خصوصی آمادگی لازم را دارند اما طبق گفته نمایندگان خانه ملت استقبال از این بخش از سوی دولت بسیار کم رنگ است.البته این نمایندگان معتقدند که انگیزه کم نیروها در تکمیل پروژه و قبول نداشتن طرح های نیمه کاره دولت قبلی توسط دولت های جدید هم بر کندی پروژه بی تاثیر نبوده است.

*** تکمیل آزادراه به بیش از9 هزار و پانصد میلیارد تومان هزینه نیاز دارد

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه درقرارداد های اولیه اجرای این پروژه هزینه یک میلیارد تومانی برآورد شده بود،گفت: تا کنون چهار تا پنج هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده اما برای تکمیل آن مبالغ بیشتری نیاز است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین جلسه ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم برآورد شده است که تکمیل این پروژه بیش از 9هزار و پانصد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

این نماینده خانه ملت معتقد است که با اتکا به منابع محدود دولت این امر تحقق نمی یابد و بخش خصوصی باید حضور یابند.

وی در خصوص فازهای این پروژه نیز گفت:هنوز یکی از فازهای این بزرگراه تعیین تکلیف نشده است.

*** فاینانس 50 میلیارد تومانی اولویتی برای تکمیل پروژه

بائوج لاهوتی در ادامه به فاینانس پنجاه میلیارد دلاری این پروژه اشاره کرد و یادآور شد: امسال 50 میلیارد دلار فاینانس در قانون بودجه پیش بینی شده که می تواند به عنوان اولویت های دولت برای اتمام  این پروژه قرار بگیرد.

وی در پایان در خصوص علت تأخیر این پروژه عنوان کرد: به علت کمبود منابع مالی و اینکه دولت های فعلی پروژه های نیمه تمام دولت قبلی را قبول ندارند بهره برداری از این این پروژه را با تأخیر مواجه کرده است.
 
*** دستگاه های مربوطه به خوبی عمل نکرده اند

محمد ابراهیم محبی عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آزادراه تهران شمال یکی از نیازهای اساسی کشور به خصوص برای شهر تهران به حساب می آید بنابراین نیازمند توجه بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه این طرح نزدیک بیست سال است که در مسائل مدیریتی و اداری گیر کرده، اظهار داشت: دستگاه های طرف قرار داد با پیمانکاری وزارت راه و شهرسازی آن طور که باید اقدام نکرده و همچنین وزارت راه و شهرسازی هم باید توجه و تلاش خود را بیشتر کرده تا این پروژه به نتیجه برسد.

محبی تصریح کرد: بنیاد مستضعفان و شرکت های چینی به علت عدم توان مالی، زمان طولانی و یا نداشتن انگیزه لازم توان پیشبرد این پروژه را ندارند و می بایست وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مجددا ارزیابی های خود را انجام دهند و نقاط ضعف را به دقت شناسایی کنند.

این نماینده خانه ملت معتقد است که برای سرعت بخشیدن به تکمیل این پروژه بهتر است که دولت و رئیس جمهور پا به میان گذارند.

*** دولت باید در جذب نیروهای خصوصی جدیت داشته باشد

محبی با بیان اینکه حضور بخش خصوصی باید پررنگ تر شود گفت: به دلیل کمبود اعتبارات مالی برای تأمین هزینه های لازم نیاز به حضور بخش خصوصی است تا به ساماندهی پروژه های نیمه تمام سرعت ببخشند.

وی با اشاره به اینکه ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی باید همکاری لازم را با بخش خصوصی انجام دهند گفت:  رفع موانع توسعه از جمله بروکراسی های زائد و خانمان برانداز دستگاه های اجرایی باید حذف شوند و بخش خصوصی با انگیزه بهتری وارد عمل شود.

این عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر درآمد های نفتی به حد مطلوب نرسیده پس نیاز است که دولت در جذب نیروهای خصوصی جدیت داشته باشد عنوان کرد: داوطلبان زیادی از بخش خصوصی وجود دارند که به دستگاه های اجرایی مراجعه می کنند اما استقبال از بخش خصوصی بسیار پایین است.

با توجه به آنکه وعده و تاریخ های متفاوتی از سوی مسئولان  برای اجرا شدن و بهره برداری این پروژه تاریخی به گوش می رسد اما بهتر است که آینه دق نشود و با توجه به نیازی که به آن احساس می شود به تکمیل آن سرعت عمل داد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار