دوم فرودین ماه یاد اور حماسه بزرگی در دوران دفاع مقدس است که در این روز ،در سال 1361 عملیات بسیار حساس و غرور افرین فتح المبین در غرب خوزستان به وقوع پیوست .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ با خاتمه یافتن عملیات طریق القدس در اذر ماه سال 60 ، تلاش برای اجرای عملیات بعدی به منظور جلوگیری از قدرت تصمیم گیری و تجدید سازمان و تقویت روحیه دشمن آغاز شد. در این شرایط که نیروهای رزمنده ابتکار عمل در جنگ و پشت جبهه را در دست داشتند، دو منطقه «غرب دزفول» و «منطقه عمومی خرمشهر» (غرب کارون) نظر فرماندهان نظامی را به خود جلب کرده بود که الزاما می بایست یکی از آن ها جهت اجرای عملیات انتخاب می‌شد.

سرهنگ قاسمی زاده فرمانده گردان مقداد در این مورد گفت: پس از مدت‌ها بحث و بررسی، فرماندهان نیروی زمینی ارتش، منطقه خرمشهر و فرماندهان سپاه پاسداران منطقه غرب دزفول را برای انجام عملیات بزرگ آینده پیشنهاد کردند که سرانجام منطقه پیشنهادی سپاه به دلایلی همچون تناسب یگان های خودی با وسعت این منطقه، تناسب شرایط طبیعی این منطقه با رزم قوای پیاده ، جهت انجام عملیات فتح المبین برگزیده شد.

او همچنین افزود : عملیات فتح‌المبین که در غرب رودخانه کرخه واقع شده از نظر نظامی جزء مناطق بسیار صعب العبور بود که از شمال به ارتفاعات صعب العبور تی‌شکن، دالپری، چاه نفت و تپه سپتون؛ و از جنوب به ارتفاعات میشداغ،تپه‌های رملی و چزابه (شیب)؛ و از شرق به مرز بین‌المللی (در شمال و جنوب فکه) منتهی می شد.

سرهنگ قاسمی زاده وسعت منطقه عملیات را ‌٢٥٠٠ کیلومتر مربع بیان کرد و گفت : منطقه غرب رودخانه کرخه از لحاظ جغرافیایی بسیار ناهموار است و علاوه بر ارتفاعات یادشده، دارای تپه ماهورهای بعضاً غیر قابل عبور می باشد که این امر انجام عملیات را در این منطقه بسیار مشکل می کند . اهمیت این منطقه به این دلیل بود که این بلندی ها به دلیل پستی زمین در شرق کرخه، روی شهرهای شوش، هفت تپه و جاده اهواز – اندیمشک کاملا مشرف می باشند.

سرهنگ عقیلی از فرماندهان دوران دفاع مقدس گفت: این عملیات با مراجعه به قرآن کریم فتح المبین نامگذاری شد و سرانجام در ساعت سی دقیقه بامداد روز دوشنبه ‌٢ فروردین ماه فرمان آغاز حمله بزرگ و سرنوشت ساز فتح المبین صادر شد. و رزمندگان دلاور اسلام با دریافت پیام، عملیات حماسی و تاریخی فتح المبین را آغاز کردند و از جنوب و شمال غربی شوش و غرب دزفول با ارتش عراق درگیر شدند.

او یکی از ویژه گیهای مهم این عملیات را موانع طبیعی ان دانست و گفت : نیروهای رزمنده ایران با ان امکانات کمی که داشتند هم باید بر موانع طبیعی غلبه می کردند و هم بر موانع مستحکمی که نیروهای بعثی در منطقه ایجاد کرده بودند .

سرهنگ فرهانیان فرمانده سپاه خرمشهر عملیات فتح المبین را منحصر به فرد و پیچیده بیان کرد و افزود : طراحی عملیات فتح ‌المبین از جمله ابتكارات و نوآوری‌ های رزمندگان ، با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ان منطقه ، در این مقطع محسوب می‌ شود. در طراحی این عملیات، عوامل متعددی دخالت داشتند. چگونگی آرایش و گسترش دشمن در منطقه عمده ‌ترین شاخص تعیین كننده بود. ارتش عراق به هنگام ورود به خاك ایران به دلیل دست نیافتن به اهداف از پیش تعیین شده، به اجبار خطوط پدافندی نامناسبی داشت، طوری كه خطوط یاد شده ضمن جناح دادن به نیروهای اسلام عقبه یگان ها را نیز در دسترس رزمندگان قرار می ‌داد. بر این اساس طراحان عملیات ضمن بهره ‌گیری از نقاط ضعف دشمن، عمده فلش های اصلی عملیات را بر جناح ‌های خطوط دشمن ترسیم كردند و دستیابی به عقبه آنان را به عنوان هدف برگزیدند. توجه به این امر موجب شد تا در نخستین مراحل عملیات به دلیل سقوط تعدادی از عقبه یگان ها، جبهه دشمن متزلزل شود و در نتیجه، رزمندگان اسلام با سرعت بیشتر به اهداف خود دست یابند.

وی با بیان اینکه این عملیات در 4 مرحله پی در پی و سریع انجام شد افزود : اجرای پی در پی مراحل عملیات از دیگر ویژگی ‌های مهم ان بود و هر گونه تاخیر در اجرای مرحله دوم می ‌توانست علاوه بر از دست دادن نتایج و دستاوردهای مرحله اول، عملیات را ناكام بگذارد، اما اجرای مرحله بعدی عملیات منجر به تزلزل و فروپاشی نیروهای دشمن و در نتیجه، فرار آن ها به علت ترس از اسارت و انهدام شد.

سرهنگ چنعانی مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر در مورد آرایش نیرومهای دشمن در این عملیات گفت: مسؤولیت پدافند از منطقه غرب دزفول به عهده دو لشکر ‌١٠ زرهی و ‌١ مکانیزه ارتش عراق بود و به تناسب میزان هوشیاری دشمن و آگاهی از عملیات نیروهای ایران، براستعداد آن ها افزوده می شد. همچنین چهار لشکر ‌ زرهی - یک لشکر مکانیزه - یک لشکر ‌ پیاده: - 10 تیپ با ماموریتهای ویژه: ‌ ‌ - تیپ مکانیزه گارد ریاست جمهوری، تیپ ‌١٠ زرهی، تیپ های ‌٩١ و ‌٩٢ پیاده و تیپ ‌٥ گارد مرزی و ٩ گروهان کماندو از دیگر نیروهای دشمن در این منطقه بودند .

در این عملیات در مجموع حدود ‌١٠٠ گردان از سپاه و ‌٣٥ گردان از ارتش شرکت کردند

سرهنگ چنعانی نتایج این عملیات را چنین برشمرد :

- آزادسازی ‌٢٥٠٠ کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی؛ شامل دهها بخش و روستا، سایت ‌٤ و ‌٥ رادار، جاده مهم دزفول – دهلران و ... .

- نزدیک شدن نیروهای خودی به مرز در منطقه غرب شوش و دزفول.

- خارج شدن شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش و مراکز مهمی همچون پایگاه هوایی دزفول از تیررس توپخانه دشمن و دستیابی به چاه‌های نفت ابوقریب در ارتفاعات تینه.

- انهدام بیش از ‌٤ لشکر،‌٣٦١ تانک و نفربر، ‌١٨ هواپیما، ‌٣٠٠ خودرو، ‌٥٠ توپ و ‌٣٠ دستگاه مهندسی ارتش عراق.

- به غنیمت گرفته شدن ‌٣٢٠ تانک و نفربر، ‌٥٠٠ خودرو، ‌١٦٥ توپ، ‌٥٠ دستگاه مهندسی و مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات انفرادی. به اسارت در آمدن بیش از ‌١٥ هزار تن از نیروهای دشمن.

غنايم این عملیات عبارتند از: دستگاه تانک و نفر بر ، 500 دستگاه خودرو ، 165 قبضه توپ، .يك عدد كامل موشك سام 6 به همراه 3 فروند موشك.

و همچنین در این عملیات 25 هزار نفر از افراد دشمن كشته و زخمي و 15000 نفر اسیر شدند .

سرهنگ عقیلی یکی از فعالیتهای مهم در این عملیات را راه اندازی بیمارستان صحرایی برای نخستین بار در جریان جنگ تحمیلی بیان کرد و افزود : این بیمارستان صحرایی مجهز به اطاق عمل بود و بدین ترتیب با اقدامات و پیگیری ‌های اولیه در این بیمارستان ها مجروحان زیادی از خطر مرگ نجات یافتند.

سرهنگ عساکره فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ابادان در مورد این عملیات گفت: عملیات حساس و غرور افرین فتح المبین سومین عملیات بزرگ ایران در دوران جنگ تحمیلی بود . این عملیات ضربه سنگینی به ماشین جنگی حزب بعث وارد و خطوط پدافندی ما را در غرب رودخانه کرخه کوتاهتر کرد و زمینه را برای عملیات بزرگ و سر نوشت ساز بیت المقدس فراهم اورد .

او همچنین گفت : پیروزی در عملیات فتح المبین نشان داد که نیروهای پر توان ایران قادر به انعطاف نظامی بسیار زیاد به تناسب شرایط جغرافیایی هستند .و قادر ند حتی با امکانات بسیار کم در سختترین شرایط جغرافیایی عملیاتهای نظامی پیچیده انجام دهند .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.