تظاهرات گسترده مخالفان دونالد ترامپ، نامزد جنجالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله موضوعات مهم روز است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اعترافات عامل اصلی حملات تروریستی ماه نوامبر پاریس، دلایل سقوط هواپیمای مسافربری در روسیه، برگزاری تظاهرات گسترده در آمریکا علیه دونالد ترامپ، کشته شدن یک نیروی نظامی آمریکایی در عراق و بازتاب سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

عبور از پیشخوان مطبوعاتی دنیا

 اعترافات عامل اصلی حملات تروریستی ماه نوامبر پاریس که پس از دستگیری وی بیان شده، یکی از مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «نیویورک تایمز» می نویسد صلاح عبدالسلام که گفته می شود تنها عامل زنده حملات تروریستی ماه نوامبر پاریس است، پس از دستگیری به بازجویان گفته که قصد داشته در همان شب حمله، عملیاتی انتحاری را در ورزشگاه «استادوفرانس» انجام دهد؛ اما موفق به انجام این کار نشده است.

عبور از پیشخوان مطبوعاتی دنیا

 سه تن از مهاجمین، خود را در نزدیکی ورزشگاه مذکور منفجر کردند، اما این انفجارها تنها به کشته شدن خود آن ها و یک نفر دیگر منجر شد. در تاریخ 13 مارس تیم های ملی فرانسه و آلمان در ورزشگاه استادوفرانس مشغول مسابقه بودند. گفتنی است مقامات فرانسه خواستار استرداد عبدالسلام هستند که در بلژیک دستگیر شده است.

سقوط هواپیمای مسافربری در روسیه و کشته شدن سرنشینان این هواپیما، موضوع دیگری است که تاکنون در سرخط خبرهای مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار داشته است. سایت شبکه خبری «ان بی سی نیوز» در مطلبی در این زمینه، بدی آب و هوا و همچنین اشتباه خلبان را عوامل احتمالی وقوع حادثه دانسته و می نویسد یک هواپیما که از دوبی عازم روسیه بود، در هنگام فرود دچار سانحه شد که در جریان این حادثه، همه 62 سرنشین آن کشته شدند.

عبور از پیشخوان مطبوعاتی دنیا

مقامات روس گفته اند که دو عامل بدی آب و هوا و اشتباه خلبان را به عنوان عوامل احتمالی حادثه در دست بررسی دارند؛ اما احتمال انجام اقدامی تروریستی، وجود ندارد. کمیته بازرسی ویژه ای که در روسیه تشکیل شده، اعلام کرده که هواپیما پس از برخورد با زمین تکه تکه شده است. 

تظاهرات گسترده مخالفان دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. به نوشته سایت شبکه خبری «سی ان ان»، ده ها تظاهرکننده، خیابان منتهی به مجل برگزاری سخنرانی ترامپ در آریزونا را مسدود کردند و در همین حال، تظاهرکنندگانی نیز در نیویورک در اعتراض به وی به خیابان ها ریختند.

عبور از پیشخوان مطبوعاتی دنیا

معترضین در آریزونا، با پارک کردن خودروهای خود در عرض خیابان، راه های دسترسی به محل سخنرانی نامزد پیشرو جمهوری خواهان را بند آوردند. در پی این وقایع، مقامات محلی وارد عمل شده و ضمن بازداشت برخی تظاهرکنندگان، تلاش کرده اند مسیرها را دوباره باز کنند. اعتراضات به معرفی ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوری خواهان، به ویژه طی روزهای اخیر شدت گرفته است.

کشته شدن یک سرباز آمریکایی در عراق در جریان نبرد با داعش، موضوعی است که به ویژه مطبوعات آمریکایی به آن پرداخته اند. روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد یک تفنگدار دریایی آمریکا در جبهه نبرد با داعش در شمال عراق کشته شده و به این ترتیب، به دومین نیروی نظامی آمریکایی تبدیل شده که در این جنگ کشته می شود.

عبور از پیشخوان مطبوعاتی دنیا

 این نیروی آمریکایی در پی شلیک یک راکت داعش به پایگاه نیروهای آمریکایی در «مخمور» کشته شده است. محور، یک شهر کوچک در خط مقدم نبرد با داعش است که در کنترل نیروهای پیشمرگه کرد عراقی قرار دارد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده در جریان حمله موشکی مذکور، چند تفنگدار دریایی دیگر آمریکایی نیز زخمی شده اند. نیروهای مستشاری آمریکایی از چند ماه پیش در مخمور مستقر هستند. 

در نهایت، در مطلبی مربوط به ایران، خبرگزاری «رویترز» به موضوع سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در حالی روز شنبه به ترکیه رفت که یک بمب گذاری انتحاری در شهر استانبول – که به نیروهای شبه نظامی کرد نسبت داده شده – سبب کشته شدن دستکم پنج نفر شد.

عبور از پیشخوان مطبوعاتی دنیا

ظریف که برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین بحث درباره اختلافات دو طرف بر سر موضوع سوریه به ترکیه رفته بود، اظهار داشت که حمله تروریستی استانبول، نمایانگر چهره زشت و نفرت انگیز تروریسم است. با وجود اختلافات ایران و ترکیه در موضوع سوریه، وزرای خارجه دو کشور اعلام کردند که قصد دارند با هدف ارتقای ثبات در منطقه، روابط خود را بهبود ببخشند. 

محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، تروریسم ، خاومیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار