صنایع دستی مازندران را بشناسید و سوغات ببرید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، صنایع دستی مازندران شامل، جاجیم بافی از معروفترین بافته های مازندران است بدون پرز از نخ های تابیده شده رنگارنگ پشم، پنبه و گاه کرک با نقش های راه راه و معمولا در رنگهای شاد و زنده است و برای درست کردن زیرانداز، رویه پشتی استفاده می شود.

چادر شب چادر شب نیز یکی از دست بافته های سنتی استان است که در رنگهای مختلف بصورت چهارخانه با الیاف مصنوعی، پشم، پنبه و ابریشم برای روتختی، پرده و رختخواب پیچ یافته می شود ، تارهای چار شب معمولا بصورت رنگارنگ چله کشی می شود.

گلیچ: این دست بافته سنتی که تار آن از پنبه و پود آن از اپشم های الوان است با دستگاه نساجی سنتی دووردی بافته و پئدگذاری مضاعف نقش اندازی می شود و مصارف فرآوانی مانند زیرانداز، پشتی، پتو دارد

عمده مراکز یافت گلیچ در شهر آلاشت است.

گلیمچه متکازین: این نساجی سنتی که نخ تار از پنبه و پود آن پشم یا کرک است زمینه قرمز یا سرمه ای است و در حین بافت با نخ پشمی سفید، سورمه ای، سبز بر روی آن با نقوش هندسی نقش اندازی می شود.

ساچیم بافی: یکی از دست بافته های سنتی است که معمولا با رنگ زمینه قرمز و طرح ماه و ستاره در وسط آن بافته می شود، دارای چله های رنگی قرمز است و در دونوع ساده و نقشدار تولید می شود و با نقش های مربع های رنگی کوچک بر متن و یک مربع بزرگ در وسط تولید می شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.