متاسفانه بسیاری از افراد با حذف وعده غذایی پس از تمرین فکر می‌کنند که زودتر لاغر می‌شوند، در صورتیکه این کار باعث افزایش و تجمع چربی در بدن می‌شود.

داریوش زارع مربی و داور بین‌المللی بدنسازی به  خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از ارکان اصلی و مهم در تمرینات تغذیه قبل و پس از تمرین است که در نتیجه‌گیری از ورزش و رسیدن به اهداف ورزش بسیار موثر است و در صورتیکه تغذیه صحیح و مناسب نباشد فرد در رسیدن به هدفی که از ورزش کردن دنبال می‌کند، باز خواهد ماند.

بهتر است که کربوهیدرات‌ها، پروتئین، ویتامین‌ها املاح معدنی و آمینواسیدها را که غذای عضله است را باید به عضلات برسانیم.

مبحث تغذیه صحیح قبل و بعد از ورزش به هیچ عنوان فقط شامل ورزشکاران حرفه‌ای نیست و تمامی افراد که با اهداف مختلف ورزش می‌کنند باید به تغذیه خود اهمیت بدهند. جالب است بدانید که حتی افرادی که با هدف لاغری و کاهش وزن هم ورزش می‌کنند باید بلافاصله پس از تمرین تغذیه خود را شروع کنند، تا در رسیدن به هدف خود موفق باشند.

**بهترین خوراکی‌ها قبل و بعد از تمرین

نایب رئیس هیأت بدنسازی و پرورش اندام شمال شرق تهران گفت: خرما، عسل و موز بهترین خوراکی‌هایی حاوی قند طبیعی هستند که باید قبل از شروع یک جلسه تمرین مصرف کرد و نیازهای بدن در طول تمرین را برآورده می‌کنند.

** شیر بهترین نوشیدنی پروتئینی

زارع با تاکید بر اینکه مصرف یک نوشیدنی حاوی پروتئین مناسب‌ترین تغذیه پس از پایان یافتن یک جلسه تمرین است، افزود: شیر بهترین نوشیدنی پروتئین است که می‌توان پس از تمرین مصرف کرد و در صورت تمایل می‌توان شیرکاکائویی که با عسل شیرین شده و خودتان تهیه می‌کنید را نیز پس از تمرین مصرف کنید.

به طور کلی نوشیدن پروتئین مایع بعد از تمرین برای برآوردن نیازهای بدن بسیار مفید است زیرا پروتئین این نوشیدنی‌ها از قبیل شیر، ماست بسیار سریع جذب می‌شوند.

وی ادامه داد: پس از 20 دقیقه تا نیم ساعت می‌توان پروتئین جامد را مصرف کرد و برای این ؟؟ سفیده تخم مرغ فیله مرغ و ماهی بهترین انتخاب است.

زارع تاکید کرد: البته برای جذب بیشتر پروتئین باید در کنار پروتئین‌هایی جامد مثل تخم مرغ از یک نوع کربوهیدرات مثل سیب‌زمینی استفاده کرد اما دقت کنید، سیب‌زمینی باید به روش گریل شده و یا تنوری باشد، زیرا سیب‌زمینی آب‌پز شده به دلیل آبی که در درون خود دارد، آب زیر پوست بدن ورزشکار را نیز افزایش می‌دهد و توصیه نمی‌شود اما سیب‌زمینی که گریل شده است حالت اسفنجی دارد و آب بدن زیر پوست بدن ورزشکار را جذب می‌کند و مفید است و در فرایند هضم در بدن نیز این روش پخت بهتر است.

علاوه بر سیب‌زمینی تنوری برنج کته و ماکارونی بخارپز شده هم می‌توان استفاده کرد.

** حذف تغذیه پس از ورزش مانعی برای لاغری

مربی و داور بین‌المللی بدنسازی تاکید کرد: افرادی که به قصد لاغری و کاهش وزن تمرین می‌کنند نیز باید پس از تمرین به مصرف موادی که ذکر شد از قبیل شیر و غیره بپردازند زیرا در صورتیکه نیازهای بدن تامین نشود، از رسیدن به هدف خود بازمانده به جای لاغر شدن، چاق می‌شوند.

وی در خصوص دلیل این اتفاق گفت:‌بدن انسان همانند یک اتومبیل عمل می‌کند وقتی سوخت ندارد چراغ بنزین روشن می‌شود بدن نیز پس از یک جلسه تمرین در واقع سوخت خود را از دست داده است و اگر به آن سوخت برسانیم مغز به غدد دستور می‌دهد که نیازهای بدن را تامین کند، از آنجائیکه در طول تمرین قند بدن از دست رفته است و بدن توانایی تولید قند را ندارد شروع به ترشح و تولید چربی می‌کند تا بتوان بعنوان سوخت برای بدن از این چربی استفاده شود. به این ترتیب فرد با حذف تغذیه پس از تمرین خود دچار چاقی و افزایش چربی بدن می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی قصد لاغری دارد، باید بداند که در جلسه اول تمرین خود در یک روز به طور تقریبی کالری دریافتی خود را مصرف می‌کند و اگر در عصر همان روز یک جلسه دیگر تمرین کند می‌تواند کاهش چربی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و روند چربی سوزی خود را افزایش دهد.

زارع افزود: در صورتیکه پس از تمرین حس می‌کنید دچار افت قند خون و یا فشار خون می‌شوند مجاز هستند که 10 عدد کشمش مصرف کنند تا این کمبود قند در بدنشان جبران شود.

مربی و داور بین‌المللی بدنسازی در پایان تاکید کرد: ورزشکاران بخصوص افرادی که بدنبال کاهش وزن هستند و به صورت غیرحرفه‌ای تمرین می‌کنند باید مصرف سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانند و بهترین روش مصرف سبزیجات به گونه‌ای است که نیم‌پز باشد و به اندازه‌ای گریل و یا بخارپز شود که نرم نشود و حس تازگی آن در زیر دندان حس شود.

کلام آخر اینکه به نکاتی که کارشناسان تغذیه و تمرینی در خصوص اهمیت تغذیه قبل و بعد از ورزش اشاره می‌کنند، توجه کنید تا در رسیدن به اهداف ورزشی خود موفق باشید.

انتهای پیام /

برچسب ها: لاغری ، تغذیه ، ورزش ، جدی ، زارع ، مربی ، بدن ساز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
‌Mahdi
۰۸:۴۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
خیلی عالی ...مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
عالی بود..من خیلی استفاده بردم،همش فکرمیکردم خرماوعسل توچاقی خیلی تاثیرداره..ممنونم ازتون موفق باشین
Iran (Islamic Republic of)
شهرزاد
۰۹:۴۰ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
من یک جا شنیدم که اگر بخوایم لاغر شیم بعد از ورزش تا ۲ ساعت صبحانه نباید مصرف شه ...... درسته یانه؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۲۳ ۱۲ تير ۱۳۹۶
مطالبتون بسار عالی است و اینکه دوستان عزیز من برای لاغری شکمم از قرص زنوور استفاده میکنم تا الان که موفق بوده میخواستم شما هم بدونید و اگر دوست دارید استفاده کنید
آخرین اخبار