باغ عفیف آباد از باغ های قدیمی و در حال حاضر یكی از زیبا ترین باغ های شیراز است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ باغ عفیف آباد در غرب شیراز در خیابانی به سمت جنوب خیابان قصردشت بالاتر از باغ قدیمی رحمت آباد واقع است .  
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: مساحت باغ گلشن در حدود 127 هزار متر مربع است. بر اساس منابع، باغ گلشن در دوره صفویه از باغ های آباد شیراز بوده است پس از این سلسله از رونق و اعتبار باغ كاسته شد تا اینكه در دوره قاجاریه میرزا خان علی محمد خان قوام الملك در سال 1284 هجری قمری عمارت فعلی را در باغ احداث كرد و در این زمان باغ گلشن به منتهای زیبایی و آبادانی خود رسید.
امیری ادامه داد: در ورودی اصلی باغ گلشن رو به سمت شمال است در نمای سر در باغ ها سرستون گچی ساده دیده می شود كه سرستون های آنها از سر ستونهای تخت جمشید تقلید شده و در پیشانی سردر نقش دو شیر است .
عفیف آباد باغی تاریخی در فارس + تصاویر
وی افزود: در دو طرف دهلیز ورودی، اتاق هایی برای سكونت مستخدمان ساخته شده و سقف این دهلیز با قاب های چوبی دارای اشكال هندسی مرتب و زیبا پوشیده شده است بر روی هلالی پیشانی سمت داخلی دهلیز ورودی با كاشی های هفت رنگ یكی از شاهان ساسانی و یك روحانی سوار بر اسب نقاشی شده و دو نفر در پشت سر آنها ایستاده اند. در دو سوی دهلیز ورودی، دیوار باغ قرار دارد و در فاصله های معین دیوار باغ، ستون هایی با تزئینات آجری ساخته شده است.
این مقام مسئول بیان کرد: از بناهای باغ، حمام آن است كه در جانب غرب ساختمان ورودی و پشت دیوار قرار دارد حمام قدیمی باغ گلشن در پشت بام دارای مناره و قبه است، بین فضای ورودی تا عمارت اصلی باغ حوضی مستطیل شكل همراه با آب نما و باغچه وجود دارد.
 مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: ساختمان باغ گلشن در وسط باغ قرار گرفته و دارای دو طبقه است طبقه پایین دارای زیرزمینی كاشی كاری شده و محوطه وسیعی است و آب نمای زیبایی در وسط آن ساخته شده است.
عفیف آباد باغی تاریخی در فارس + تصاویر
امیری اظهار کرد: نمای شرقی این زیر زمین از پنجره های مشبك پوشیده شده كه این پنجره ها را برای تهویه هوا و تامین روشنایی زیرزمین ساخته اند در همین جا سنگ هایی از سطح زمین تا كف ایوان نصب شده كه بر روی این سنگ ها نقش سربازان مسلح و گل و بوته حجاری شده است مدخل اصلی این عمارت در سمت شمال است كه بوسیله چند پله سنگی به تراس سر پوشیده و ایوان طبقه دوم مربوط می شود همچنین در سمت جنوب ساختمان نیز راهی برای رفتن به طبقه دوم تعبیه شده است . 
عفیف آباد باغی تاریخی در فارس + تصاویر
وی با بیان اینکه دور تا دور طبقه دوم ستون هایی زیبا در بر می گیرد كه به همه  اتاق ها مرتبط است افزود: در میان قسمت شرقی ساختمان ایوان بزرگ و بسیار زیبایی با چهار ستون بلند ایجاد شده است سقف این ایوان با قطعات چوبی پوشیده شده و بر روی آنها نقاشی های زیبایی از مناظر طبیعت و ساختمان ها دیده می شود ستون ها دارای شیارهای یكنواختی است و در قسمت كمربندی ستون گل های دوازده برگ به شیوه نقش برجسته های تخت جمشید دیده می شود سرستون ها دارای تزئینات به شكل گل و بوته است . همه سرستون های باغ گلشن دارای گچبری های زیبایی هستند همچنین دیوار تالار اصلی و ایوان ها و اتاق ها با مقرنس كاری ها و گچبری های بسیار زیبایی تزئین شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: تمام درهای این عمارت با هنر منبت كاری تزئین شده و درهای چوبی زیبای ساختمان دارای شیشه های رنگی است .
عفیف آباد باغی تاریخی در فارس + تصاویر
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: غیر از نمای بیرونی، ساختمان باغ گلشن از لحاظ تزئینات داخلی نیز از زیبایی ویژه ای برخوردار است و سقف چوبی اتاق ها با رنگهای زیبا و نقاشی های متنوع آراسته شده است.
امیری ادامه داد: زیبا ترین قسمت داخلی عمارت، تالار بزرگ پذیرایی است كه قسمت پایین دیوار این تالار تماماً از سنگ مرمر است و در بالا نیز یك رشته گچبری های رنگارنگ زیبا وجود دارد این ساختمان در هر دو طبقه دارای نزدیك به سی تالار و اتاق است .
وی افزود: در جلو عمارت باغ گلشن حوض بسیار وسیعی با لبه های سنگی وجود دارد از جلو حوض خیابان اصلی باغ شروع می شود كه در وسط دارای آب نما و گلكاری است . در دو سوی این خیابان سرو، كاج و چنار كهن وجود دارد از زیبایی های محوطه باغ گلشن وجود خیابان ها و راهروهای منظم، باغچه های زیبا و گلكاری های دیدنی است.
امیری بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی  ساختمان باغ گلشن به موزه نظامی تبدیل شده است.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.