چهارمین نشست نمایندگان بیست کشور جنگ‌زده جهان موسوم به گروه «جی۷+» با تاکید بر حل مشکلات به‌منظور تامین صلح، بهبود حکومتداری،‌ رشد اقتصادی،‌ اشتغال‌زایی در کشورهای در حال بحران، بهبود ارایه کمک‌های بین‌المللی و موثریت آن و هم‌چنین حل معضل مهاجرت در کشورهای عضو پنج‌شنبه در کابل به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛چهارمین نشست نمایندگان بیست کشور جنگ‌زده جهان موسوم به گروه «جی۷+» با تاکید بر حل مشکلات به‌منظور تامین صلح، بهبود حکومتداری،‌ رشد اقتصادی،‌ اشتغال‌زایی در کشورهای در حال بحران، بهبود ارایه کمک‌های بین‌المللی و موثریت آن و هم‌چنین حل معضل مهاجرت در کشورهای عضو پنج‌شنبه در کابل به کار خود پایان داد.
این نشست روز چهارشنبه، چهارم حمل، با حضور وزرای بیست کشور جنگ‌زده و هم‌چنین نمایندگان شماری از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دیگر به‌منظور پیدا کردن راه‌حل چالش‌ها فرا روی کشورهای در حال توسعه به کارش آغاز و بعد از ظهر پنج‌شنبه پایان یافت.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان و کیف‌آلا مارا، وزیر مالیه سرالیون و رییس گروه «جی۷+»،‌ پس از پایان این نشست در یک کنفرانس خبری اعلام کردند که شرکت‌کننندگان این نشست تجارب کشورهای‌شان پس از بحران را با هم‌دیگر شریک ساخته و هم‌چنین روی میکانیزم انکشاف پایدار که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شده تاکید کرده‌اند.
آقای حکیمی این نشست را مفید توصیف کرده افزود که کشورهای شرکت‌کننده تجارب خود را پس از بحران باهم‌دیگر شریک ساختند. وی گفت: «این نشست موثر به‌دلیل این‌ بود که در بعضی از کارها بعضی از کشورها پیش‌قدم‌تر هستند و تجاربی که دارند، غلطی‌ها و خطاهایی که در جریان تطبیق پیشرفت‌ها انجام داده‌اند، آن را به‌گونه‌ای شریک ساختند که کشورهای دیگر از آن جلوگیری بکنند. این تجارب در قسمت‌های مختلف، از تجارت گرفته تا نحوه کمک گرفتن از کشورهای کمک‌کننده شریک ساخته شده است.»
وزیر مالیه افغانستان هم‌چنین افزود که کشورهای عضو گروه «جی‌۷+» در مورد این‌که پس از این چگونه‌ از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای کمک‌کننده مساعدت‌های موثری دریافت کنند نیز به توافق رسیده‌اند.
هم‌چنین کیف‌آلا مارا رییس گروه «جی‌۷+»،‌ در این کنفرانس خبری گفت که تاکید اعضای گروه این است که پس از این کمک‌های بین‌المللی به کشورهای جنگ‌زده و در حال بحران باید از طریق منابع دولتی به مصرف برسد. به‌گفته‌ی آقای مارا، کمک‌هایی که از طریق منابع دولتی به مصرف می‌رسد، موثریت بیشتری خواهد داشت.
ابهام در روش رسیدن به صلح
 
اشرف‌غنی، رییس‌جمهور کشور، در آغاز این نشست در کابل، گفت که او انتظار دارد چهارمین نشست گروه «جی۷+» دورنمایی از امید، امکانات و همبستگی را به میان آورد. آقای غنی می‌گوید که امروز نسبت به هر زمان دیگر، به همکاری‌ و مشارکت بین‌المللی برای فایق آمدن به چالش‌ها نیاز بیشتری احساس می‌شود. او هم‌چنین به تبادل تجارب میان کشورهای جنگ‌زده به منظور حل مشکلات و چالش‌های موجود در برخی از این کشورها تاکید کرد.
رییس‌جمهور افغانستان افزود که دولت‌سازی و تامین صلح هدف مشترک تمام کشورهای جهان است، اما روشی که این کشورها را به آن برساند، در ابهام قرار دارد. رییس‌جمهور غنی در نشست گروه «جی۷+» از نحوه کمک‌های بین‌‌المللی به کشورهای در‌گیر بحران انتقاد کرد و گفت که طرز عرضه این کمک‌ها منجر به پراکندگی و گسست دولت‌ها می‌شود. به‌گفته آقای غنی، بیشتر برنامه‌های کمک‌رسانی غیرمنسجم بوده و این موضوع «رهبران اصلاح‌طلب» را با دشواری‌های زیاد در زمینه ساختن استراتژی، کنترول و تحکیم بودجه و مدیریت اقتصادی مواجه می‌سازد. رییس‌جمهور افغانستان گفت: «زمانی‌که رهبری کشور اصلاحات را طرح‌ریزی کند، در آن زمان کمک‌کنندگان بین‌المللی نیز می‌توانند این اصلاحات را تسهیل و نوع تغییری را که منجر به ظرفیت‌سازی می‌گردد، تسریع کنند.»
رییس‌جمهور غنی معتقد است که راهکارهای گروه «جی۷+» کشورهای جنگ‌زده را قادر می‌سازد تا تجارب مشترک خویش را به منظور عقب زدن «استیلای» دستگاه‌های کمک‌رسانی بین‌المللی که به‌گفته او مطابق به خواست کشورهای دریافت‌کننده عمل نمی‌کنند، به کار اندازند.
اشرف‌غنی هم‌چنین از طرح راه‌اندازی «منشور ملی شهروندی» در افغانستان خبر داد و گفت: «ما به‌زودی یک منشور ملی شهروندی را به سطح کشور راه‌اندازی خواهیم کرد که نه تنها ضامن حقوق مندرجه شهروندان در قانون اساسی خواهد بود بلکه تهداب همکاری میان شهروند و حکومت را نیز خواهد گذاشت.»
هم‌چنین صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان، در آغاز نشست گروه «جی۷+» در کابل، روی افزایش همکاری‌ها میان کشورهای جنگ‌زده تاکید کرده گفت که این کشورها با چالش‌های زیادی مواجه‌اند. آقای ربانی می‌گوید: «ناگفته نباید گذاشت که چالش‌ها باقی‌اند. لذا ما باید مراقب بوده و به همکاری‌های خویش افزایش بخشیم. بیایید تا از تجارب یک‌دیگر استفاده نموده و مساعدت‌های انکشافی را با مساعدت‌های مورد نیاز کشورهای مربوطه، متناسب سازیم. این یک امر ضروری است که کشورهای کمک‌کننده نیز کمک‌های‌شان را به نحوی تنظیم نمایند تا باعث تقویت اصل مالکیت ملی و تقویت ظرفیت‌های ملی عناصر دولتی و غیر‌دولتی، به شمول جامعه مدنی و جامعه تجاری گردد.»
صلاح‌الدین ربانی می‌افزاید که از جمله بیست کشور عضو گروه «جی۷+»، هجده کشور آن به شمول افغانستان کم‌ترین کشورهای انکشاف‌یافته جهان می‌باشند. او گفت که افغانستان چالش‌های «بی‌شماری» از جمله درگیری‌های مسلحانه، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی را تجربه کرده است. آقای ربانی افزود هرچند طی پانزده سال گذشته با مساعدت‌های «سخاوتمندانه» کمک‌کنندگان بین‌المللی افغانستان پیشرفت‌های خوبی در عرصه‌های مختلفی داشته، اما با وجود آن از آنجایی‌که می‌خواست باشد، فاصله زیاد دارد. وزیر امور خارجه افغانستان گفت: «با وجود این دست‌آوردها، ما از آنجایی که می‌خواهیم باشیم، خیلی فاصله داریم. ما این را به‌طور کلی درک می‌نماییم که امنیت و ثبات ما مرتبط به توانایی ما در پیشرفت ثابت و قابل توجهی در راستای اهدافی می‌باشد که همه ما در گروه به اضافه هفت، خواهان دستیابی به آن می‌باشیم.»
در همین‌حال، کیف مارا، وزیر مالیه سرالیون و رییس گروه «جی۷+»، در آغاز چهارمین نشست بیست کشور جنگ‌زده جهان در کابل، گفت که برای تامین صلح در کشورهای جنگ‌زده رهبران این کشورها مسوولیت دارند تا برای اعتماد میان کشورها و مردم‌شان کارهای بیشتری کنند. او تاکید کرد که هرچند گروه «جی۷+» تلاش می‌کند تا صدای خود را برای حل مشکلات در کشورهای جنگ‌زده بلند کند، اما بدون بهتر ساختن زندگی برای شهروندان تامین صلح دشوار است. کیف مارا می‌گوید که برای تامین صلح ابتدا برای بهبود زندگی مردم در تمام عرصه‌ها سرمایه‌‌گذاری شود.
رییس گروه «جی۷+» می‌گوید که کشورهای جنگ‌زده می‌توانند از طریق همکاری نزدیک به حل مشکلات‌شان اقدام کنند.
گروه «جی۷+» در سال ۲۰۱۰ توسط هفت کشور جنگ‌زده به شمول افغانستان با شعار «انتقال از شکنندگی به انعطاف‌پذیری و وداع با درگیری- استقبال از توسعه» شکل گرفت و اکنون اعضای این گروه به بیست کشور رسیده است.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، کابل ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.