نخست وزیر عراق در دیدار با دبیرکل سازمان ملل به بررسی تهدیدات جهانی تروریسم پرداخت.

عبادی: تروریسم خطری برای جامعه جهانی استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ شبکه تلویزیونی العراقیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: "حیدر عبادی،" نخست وزیر عراق، در نشست مشترک خبری با "بان کی مون،" دبیرکل سازمان ملل، و روسای بانک جهانی و بانک اسلامی در بغداد اظهار داشت: ثابت شد تروریسم نه فقط خطری برای عراق؛ بلکه تهدیدی برای جامعه جهانی است.

نخست وزیر عراق، بر پیروزی های چشمگیر این کشور در مبارزه با گروه تکفیری صهیونیستی داعش تاکید کرد. 

حیدر عبادی گفت: به نمایندگی از دولت عراق بر استقبال از سفر دبیر کل سازمان ملل و رؤسای بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی تاکید می کنم. این افراد برای کمک به تلاش برای اصلاحات و مبارزه با داعش به عراق آمده اند و از نزدیک شاهد پیروزی های ملت عراق در برابر تروریست های داعش هستند. تروریست ها شهرها را ویران و غیر نظامیان را قتل عام می کنند. عراق پیروزی های بزرگی در نبردهای میدانی با تروریست های داعش به دست آورده است. ما مناطق بیشتری را آزاد می کنیم. 

عبادی افزود: تروریسم ثابت کرد فقط تهدیدی برای عراق نیست، همانطور که روز گذشته شاهد انفجاری در شهر اسکندریه در استان بابل بودیم و جوانانی که سرگرم ورزش بودند کشته شدند. پیش از آن هم شاهد حوادث بلژیک بودیم. فکر نمی کنم، جامعه جهانی خطر تروریسم را فقط در عراق بداند، بلکه تروریسم امروز همه را تهدید می کند. عراق امروز در خط مقدم کشورهایی قرار دارد که با تروریسم مبارزه می کنند. عراقیها در جنگ با داعش فداکاری می کنند. نیروهای مسلح عراق به همراه نیروهای بسیج مردمی و پیشمرگه، پیروزی های بزرگ میدانی در نبرد با داعش به دست آوردند. امروز جامعه جهانی، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی از عراق برای ادامه دادن به این جنگ حمایت می کنند. عراق همچنین به علت سقوط بهای نفت از مشکلات مالی رنج می برد. این مشکل از بیش از یکسال پیش آغاز شد و عراق به همین علت به شدت از نظر مالی در مضیقه قرار دارد. با این وجود ما توانستیم از این مشکل در سال 2015 و اوایل سال 2016 عبور کنیم. بهای نفت امروز در مواردی به پانزده درصد میزان دو سال پیش سقوط کرده است. بودجه عراق تا نود درصد به درآمدهای نفتی وابسته است و به همین علت سقوط بهای نفت به شدت بر بودجه کشور تاثیر گذاشته است. از جامعه جهانی و نهادهای بین المللی مالی می خواهیم تا از عراق حمایت کنند. 

وی خاطر نشان کرد: برنامه اصلاحاتی را که در عراق اجرا کردیم باعث کاهش جدی هزینه ها شد که در سال گذشته به حدود چهل درصد از هزینه ها رسید. امسال ما هزینه ها را بیش از پیش کاهش دادیم که این مسئله به ما برای پیشرفت در دیگر بخش ها کمک می کند. موفقیت دیگر تشویق بخش خصوصی است تا نقش اساسی در افزایش تولید ناخالص داخلی و تنوع بخشیدن به منابع مالی داشته باشد. ما باید از کاهش بهای نفت برای کاستن از وابستگی به درآمدهای نفتی استفاده و به دیگر بخش ها از جمله کشاورزی و مسکن کمک کنیم. 

نخست وزیر عراق گفت: نهادهای مالی بین المللی طرح هایی را برای کمک به عراق دارند که اجرای بعضی از آنها از هفته آینده آغاز خواهد شد تا توانایی کشور در مبارزه با داعش تقویت و کشور از بحران های مالی و اقتصادی خارج شود. من به قدرت عراقیها برای خروج از بحران های فعلی اطمینان دارم. جامعه جهانی باید از ما در جنگ با داعش و نیز رنج های اقتصادی و مالی حمایت کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار