ساختمان قديم شهرداري خوي با معماري کم نظير، دلنشين و سنتي يکي از اماکن تاريخي و ديدني اين شهر است که همه ساله گردشگران زيادي را به خود جذب مي کند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ ساختمان قديم شهرداري خوی بين خيابان هاي شريعتي و صمدزاده و جنب شمالي حياط مسجد سيّد الشهداء (ع)، محوّطه بزرگي قرار گرفته، در وسط اين محوّطه بزرگ، ساختمان كهن زيبايي واقع شده، كه به ساختمان شهرداري معروف است و در گذشته مورد استفاده حكمرانان و بزرگان شهر قرار مي گرفت که به نام ارك يا ساختمان حكومتي ناميده مي شد.

ساختمان در دو طبقه و چوب پوش مي باشد و طبقه اوّل زير زمين مانند است و در آن سبك معماري سنّتي، حكّاكي، حجّاري سنگ و گچ بري هاي زيبا و متنوّع و  نقّاشي هاي جالب توجّه و ستون هاي شكل داده شده وجود دارد كه، همه اين هنرها، مورد توجّه بودن آن را مشخّص مي کند.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، نقوش گیاهی و طرح های نزئینی غربی و یونانی و رومی که در ساختمان به کار رفته است، مربوط به اواخر دورة قاجاریه است. بنای این ساختمان از دو نوع ستون، که تأثیر گرفته از ستون های مربوط به رومیان و دورة هندسی یونان باستان  است.

پوشش بنای بام ساختمان شهرداری، از دو نوع پوشش استفاده شده است. یکی به صورت پوشش مسطح شیب دار (خرک پوش به روش خرپای غربی) و دیگری به نحوه گنبددار، که نیمه طولی غربی پشت بام به روش پوشش شیروانی است و نیز در دو جهت شمال شرقی و جنوب شرقی در نیمة طولی شرقی پشت بام دو گنبد که قوس آنها نزدیک به قوس هلوچین یا بیزکُند است و خیزی نزدیک به دایره دارد، استفاده شده است که احتمالاً از ورق گالوانیزه پوشیده شده اند.

در بالای پنجره داخل قوس نماهای ساختمان، از گل، برگ و غنچه، انواع ساقه گل ها و انگور با نقوش ختایی و چند مورد اسلیمی و خورشید مورد استفاده قرار گرفته است و تمام نقوش گچبری که در ساختمان به‌کار رفته‌اند به شیوه گچ‌بری برهشته کار شده‌اند. تاریخ احداث ساختمان، بنابر نوشته کتیبه ای که بر سر در ورودی شرقی از خیابان نصب شده است مربوط به سال 1312 شمسی است.

شهرداری خوی در سال 1307 شمسی  به دست استاد علی اکبر توانا (معمار مشهور خویی) در محل ساختمان قدیم شهرداری تاسیس شد. این مکان تاریخی و تفریحی از اماکنی محسوب می‌شود که گردشگران زیادی را همراه با دیگر اماکن تاریخی خوی برای دیدن به خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.