از جاده کرمان به زاهدان آغاز حرکتی است به سوی شرق استان کرمان که همچنان افسانه های قدیمی شهرهایی پر از زیبایی وقدمت ودیرینه سنجی را در نظرت هویدا می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،شهر بم با تاریخ پر فراز ونشیبش وارگ بزرگی که اگر چه قدمتی دیرینه داشت وبا خاک یکسان شد اما این روزها دوباره جای زخمهایش التیام یافته ورگه هایی از تاریخ گذشته اش را به نمایش می گذارد.

یا شهر ریگان که اگر چه در تاراج طوفان های گاه وبی گاه و ریزگردهای آزاردهنده اش زندگی درصحراهای بیابانی دنیا را به یادت می آورد اما بوی بهار نارنج ها و باغات خرمای زیباش را نباید نادیده گرفت.

وموسیقی شیرین محلی با کوبیدن بردهل وساز سرنا وبوی خوش شادی بهاری که درکنار نان های خوشمزه بورک این خطه خواهی چشید.

شرق استان کرمان شامل شهرهایی چون ریگان، نرماشیر، فهرج، بم وبروات مجموعه ای بزرگ است از تولیدی بزرگی بنام خرما وگرما و بی شک شهریور این خطه پراست از زر و خرماهایی که کام مردم دنیا را شیرین کرده است ونام مضافتی تنها با بم وکرمان گره خورده است وبس!

هریک از شهرهای گفته شده زیبایی خاص خود را دارد، از قلعه های تاریخی ساسانی ودوران اسلامی تا قنات های پرآبی که با گرمای عجیب این بخش از استان تضاد دارد و خنکای فروردین ماه وعطر عجیب بهار نارنج ها که گیج کننده است.

ریگان ونرماشیر هر دو شهرهایی هستند که در حین عبور از جاده کرمان به زاهدان از بین این شهرها می گذری و بم نیز اصلی ترین شهر این مسیر است ودرخت نخل تصویر آشنایی است که در تمام این شهرها در هرچرخش چشمانت آن را ایستاده ومغرور خواهی دید.

گرمای بالای 40درجه تابستان های این منطقه به گرمای خرماپزان مشهور است گرمایی که اگر بومی منطقه نباشی نمی توانید بیرون از فضای خنک ساختمان که به یمن کولرها و...خنک شده تحمل بیاوری.

درختان خرما دراین خطه از استان کرمان وآب شیرینی که این شهرها علی رغم خشکسالیها هنوز در قنات های چند صد ساله خود حفظ کرده اند دیدنی است .

دو قنات بزرگ بم وریگان یکی در روستای رستم آباد ریگان دیگری درنزدیکی های بروات بم همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

وجالب اینکه دو قنات پرآب در بم در لیست جهانی شدن قرار گرفته وبه زودی پرونده این قنات ها به عنوان آثار کهن در جمع جهانی ها می ایستد ومعماری پدران ونیاکان ما را به رخ تمام معماری های کوتاه عمر جهان خواهد کشید.

اگر به کرمان سری زدید از شرق استان کرمان غافل نشوید از شهرتپه های بلند شنی وشن درمانی در ریگان ورالی در شن های روان این منطقه ودیدار باغات خرما و ایستادگی نخل های بم .

انتهای پیام/ح

برچسب ها: خرما ، گرما ، بم ، ریگان ، ارگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار