امسال تاجیکستان نوروز را به‌گونه ‌متفاوتی جشن گرفت. همایش ادبی ادیبان حوزه ‌نوروز، یکی از ابتکاراتی بود که از سوی دولت تاجیکستان و به مناسبت بزرگداشت از نوروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛امسال تاجیکستان نوروز را به‌گونه ‌متفاوتی جشن گرفت. همایش ادبی ادیبان حوزه ‌نوروز، یکی از ابتکاراتی بود که از سوی دولت تاجیکستان و به مناسبت بزرگداشت از نوروز برگزار شد. امام‌علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان در سخنرانی‌اش به مناسبت نوروز، جایگاه نوروز را در تاجیکستان متفاوت‌تر از هر جغرافیای دیگر پنداشت.

نوروز اکنون به‌عنوان یکی از مراسم فرهنگی بین‌المللی از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود. در این شکی نیست که رسمیت بخشیدن به این جشن، در اثر تلاش‌های رهبران حوزه نوروز میسر شده است. اما با این همه، تاجیکستان در زمینه ‌جهانی ساختن این جشن و این مناسبت طبیعی نقش خوبی را با بسیج سیاست و دیپلوماسی فرهنگی برای جلب توجه سایر کشورها به این رویداد ایفا کرده است. امام‌علی رحمان در سخنرانی‌اش به همین مناسبت از تلاش فراوانش برای جلب رضایت و رای کشورها برای جهانی ساختن نوروز یاد کرد. به عقیده ‌او، نوروز باستانی و فرهنگی، آن‌گونه که شایسته ‌آن است، در تاجیکستان در مقایسه با سایر کشورهای عضو حوزه ‌نوروز، متفاوت‌تر و بهتر برگزار می‌شود.

هفته ‌نوروز، هفت روز نخست سال نو خورشیدی است که تاجیکستان را به شور و هیجان فراخواند. رسم کهن و آیین انسانی نوروز که جدا از سود و سودای سیاسی و با تکیه بر ارزش‌های مرتبط به فرهنگ و تاریخ این حوزه برگزار شد، نه تنها نقش نوروز را به‌عنوان یک جشن طبیعی در باور انسان امروزی جایگاه بخشید، بلکه به فرهنگی اشاره کرد که در این حوزه برای سال‌های دراز زنده مانده است. دلیل ماندگاری این رسم،‌ بیش از آن‌که به فعالیت‌های پایگاه‌های سیاسی زمامداران این حوزه رابطه داشته باشد، به ادبیات و نقش آن رابطه دارد.

شاعران زیادی از افغانستان، ایران و سایر کشورهای حوزه ‌نوروز و هم‌چنان شاعرانی از اروپا و امریکا در این همایش فرهنگی دور هم آمده بودند. مردم تاجیکستان نیز که خویشتن را میزبان این همایش می‌دانستند، مهمانان‌شان را با رسم کهن مهمان‌نوازی حاکم بر سرزمین‌شان، استقبال کردند. نهادهای دولتی و غیردولتی و رسانه‌های تاجیکستان نیز همه برای این جشن بزرگ آماده بودند.
ما همه‌ساله شاهد برگزاری جشن نوروز از سوی شمار زیادی از مقامات کشورهای خارجی استیم و همه ساله پیام‌های تبریکی از سوی سران کشورهای بزرگ عنوانی باشندگان حوزه ‌نوروز فرستاده می‌شود. با این حال، جایگاه افغانستان و تاجیکستان در میان این همه پیام‌ها گم شده است و بیشتر این پیام‌ها به نشانی ایران فرستاده می‌شوند. نگاه سران جهان به جشن جهانی نوروز، بیش از آن‌که فرهنگی و استوار بر اصل هم‌دیگر‌پذیری فرهنگ‌ها باشد، ریشه در سیاست‌های منطقه‌ای دارد. همین است که در اکثر موارد پیام‌های تبریکی نوروز از سوی رییس‌جمهور اوباما، به نشانی ایران فرستاده می‌شوند و مردمان سایر حوزه‌های جغرافیای نوروز آماج این پیام‌ها نیستند.

میراث‌دار نوروز، همه ‌مردمان این جغرافیا استند، اما چنین به‌نظر می‌رسد که پاسدار ارزش‌های نوروزی تنها تاجیکستان است که به دور از هر نوع نگاه متاثر از تاریخ و دگرگونی‌های فکری و باورهای دینی، توانسته است صدای رسای نوروز باستان و پاسدار ارزش‌های آن باشد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار