مجمتع جامعه مدنی افغانستان، ده بانوی خبرنگار را به عنوان خبرنگاران برتر زن انتخاب و به آنان جایزه آزادی بیان اهدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛سهیلا وداع خموش از روزنامه ۸صبح، شکیلا ابراهیم‌خیل از تلویزیون طلوع نیوز، فرحناز فروتن از تلویزیون آریانا نیوز، نظیفه محبوبی از رادیو آزادی، ناجیه نوری از روزنامه ماندگار، وحیده فیضی از رادیو سلام وطندار و شمار دیگری از بانوان خبرنگار به عنوان خبرنگاران برتر شناخته شده و از سوی مجتمع جامعه مدنی افغانستان تندیس آزادی بیان دریافت کردند.

این بانوان پس از یک رقابت و تصمیم هیات داوران با بررسی نمونه‌هایی از گزارش‌شان به عنوان بانوان خبرنگار برتر انتخاب شده‌اند.

عزیز رفیع رییس مجتمع جامعه مدنی افغانستان، در مراسم اهدای تندیس‌های آزادی بیان به این بانوان خبرنگار، گفت که هدف از اهدای این جوایز تشویق بانوان برای ادامه‌ی مبارزه شان است. آقای رفیعی می‌گوید: «یکی از بحث‌های بسیار بزرگ و بسیار عمده در ارتباط به چگونگی پرداخت به عدالت اجتماعی افغانستان به حقوق زن، هویت و حضور و چگونگی سازماندهی مشارکت زن در تربیت نسل افغانستان است. به همین لحاظ این روز را صرفا به زنان اختصاص داده‌ایم تا بتوانند در عرصه‌های مختلف کار و پیکار و مبارزه خود را ادامه بدهند و به خصوص در ارتباط به فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای بتوانند پیشتاز باشند تا سهم ارزنده را انجام دهند. ما این فعالیت را از سال ۲۰۰۸ در بخش‌های گوناگون آغاز کردیم چون درعرصه آزادی‌های فرهنگی، آزادی‌های مدنی، حقوق بشری اختصاص داریم و اما امسال تنها به خبرنگاران اختصاص یافته است.»

شفیقه حبیبی رییس انجمن زنان افغانستان نیز، در مراسم اهدای این جوایز به بانوان خبرنگار گفت: «فرهنگ ارج گذاری به بانوان ژورنالیست خیلی مهم است. آخرین تحقیقی که کردم در نه ولایت وضعیت خبرنگاران زن واقعا وخیم است. در ۳۱ ولایت افغانستان ژورنالیستان زن مجبور هستند با نام مستعار فعالیت بکنند، آزادانه فعالیت داشته باشند و مجبور هستند چادری بپوشند و یا از ارایه گزارش‌های سیاسی امتناع نمایند.»

انارکلی هنریار عضو مجلس سنا نیز، از تصمیم مجتمع جامعه مدنی افغانستان برای تقدیر و اهدای تندیس آزادی بیان به ده بانوی خبرنگار استقبال کرده می‌گوید: «این یک دست آورد بزرگ است که ده خبرنگار برتر زن را تقدیر می‌کنیم. اما درست فرهنگ مکافات وجود داشته باشد.»
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار