مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد گفت: فیلم مستند قنات قصبه گناباد به مناسبت ایام نوروز ویژه گردشگران اکران عمومی می شود.

اکران فیلـم مستنـد قنات قصبـه گنابادبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، امان ا... نوروزي افزود: این فیلم مستند در امروز ساعت 17 الی 19 در محل سالن آمفی تاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد اکران خواهد شد.

وی گفت: این مستند به كارگرداني حميد توكلي با هدف آشنایی با تکنولوژی حفر قنات قصبه گناباد ساخته شده است.

مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد افزود:زمان مستند قنات قصبه گناباد 70 دقیقه است و اکنون با زبان فارسی و برای پخش در صدا و سیما منتشر خواهد شد و در ادامه به زبان انگلیسی و فرانسوی ترجمه خواهد شد.

نوروزی با بیان اینکهقنات قصبه گناباد مربوط به ۲۷۰۰ سال پیش و تنها اثر پیشنهاد شده خراسان به سازمان جهانی یونسکو برای ثبت در فهرست جهاني است افزود: قنات قصبه بنایی تاریخی، گردشگری و مفید برای کشاورزی است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قنات قصبه ی گناباد که از شاهکارهای آبی جهان است كه از دو رشته ی اصلی و شش شاخه ی فرعی تشکیل شده‌است و مادرچاه آن در دامنه ی شمالی سیاه کوه و مظهر کنونی قنات در جنوب محله ای معروف به قصبه ی شهر (کوی شرقی) قرار دارد.

طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته ی «دولاب نو» با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آبدهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه‌است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.