معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: سطح ذخیره‌گاه‌های جنگلی تحت حفاظت و قرق در استان حدود 4 هزار و 413 هکتار است.

پرویز ریاضی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگارگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه اظهار داشت: از سال 82 تا کنون در سطح جنگل‌های طبیعی استان برای مساحتی بالغ بر 53 هزار هکتار طرح جنگلداری چندمنظوره توسط شرکت‌های مشاور فنی و مهندسی تهیه و به تصویب کمیته فنی این اداره کل رسیده است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: هر ساله عملیات مصوب این کتابچه‌ها با بهره‌گیری از اعتبارات طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس، توسط شرکت‌های تعاونی جنگل‌نشین به مرحله اجرا در می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: دو طرح تحقیقاتی مطالعه و شناسایی محصولات فرعی جنگلی و مرتعی استان و مطالعه و بررسی سازگاری گونه بنه و راهکارهای گسترش کاشت آن در استان در مرحله اتمام بوده که پس از زمان تکمیل به مرحله اجرا در می‌آید.

ریاضی‌فر با بیان اینکه سطح ذخیره‌گاه‌های جنگلی تحت حفاظت و قرق حدود 4 هزار و 413 هکتار بوده، ابراز داشت: سطح عملیات احیایی جنگل‌های طبیعی استان در طول پنج سال اخیر، حاصل از اجرای طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس بالغ بر 5 هزار هکتار است.

وی یادآور شد: تعدادی از پارک‌ها و جنگل‌های دست کاشت تحت مدیریت این اداره کل با نام‌های یادواره شهدای پیرانشهر به مساحت 21 هکتار، شهدای تکاب به مساحت 9 هکتار، قره ناو به مساحت 15 هکتار، بری پانه سردشت به مساحت 10 هکتار و آزادگان ربط در شهرستان سردشت به مساحت 16 هکتار که در مجموع به مساحت 71 هکتار در قالب بند ج ماده 147 به شهرداریها احاله مدیریت شده است.

ریاضی‌فر مجموع مساحت جنگل‌های دست کاشت جنگل‌کاری و پارک جنگلی دست کاشت را 848 هکتار عنوان کرد و ادامه داد: مجموع مساحت رویشگاه‌های طبیعی جنگلی شامل جنگل‌های طبیعی، پارک‌های جنگلی طبیعی و ذخیره‌گاه‌های جنگلی 105 هزار و 666 هکتار است.

وی اعلام کرد: طرح استانی جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز در اراضی غیرجنگلی در قالب پروژه‌های قابل اجرا در جنگل‌های استان شامل جنگل‌کاری، مراقبت و نگهداری جنگل‌کاری‌های سنواتی، تولید و تجهیز نهالستان‌های جنگلی و حفاظت و نگهداری ذخیره‌گاه‌های جنگلی در حال اجراست.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.