حكومت افغانستان از جامعه جهانی خواست كه تعهدات اش در برابر اين كشور كوتاه مدت نه بلكه دراز مدت و حداقل پنج ساله در سطح قبلی باشد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،وزیر مالیه كشور در پایان نشست بورد هماهنگی و نظارت مشترك حكومت افغانستان و جامعۀ جهانی كه صبح امروز در كابل برگزار شده بود خواستار حمایت پنج ساله جامعه جهانی از افغانستان شد.
اكلیل حكیمی وزیر مالیه كشور، بعد از ظهر(دوشنبه) در یك نشست خبری با نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان گفت: همان طوری كه جامعه جهانی در پنج سال گذشته تعهد بر ۴ میلیار دالر در بخش پروژه های توسعه كرده بود باید آن تعهد را تا پنج سال آینده نیز به افغانستان كند.
آقای حكیمی افزود: ما خواستار هستیم كه تجدید تعهدات در پنج سال آینده نزدیك یا حد اقل به اندازه تعهدات كه در پنج سال گذشته صورت گرفته بود باشد.
او خاطر نشان كرد كه در نشست بورد هماهنگی و نظارت مشترك، حكومت افغانستان به جامعه جهانی وعده سپرد تا استراتیژی انكشاف ملی افغانستان را تا برگزاری نشست بروكسل بسازد.
به گفته او، در این استراتیژی بر منابع داخلی اكتفا صورت میگیرد و تلاش میشود تا افغانستان از یك كشور وارد كننده به صادر كننده مبدل شود.
وزیر مالیه تصریح كرد كه نشست های وارسا و بروكسل به منظور تجدید تعهد و حمایت جهانی از نیروهای امنیتی و برنامه های انكشافی افغانستان می باشد.
گفته میشود كه در نشست سران ناتو در وارسا پایتخت پولیند كه قرار است در اواخر سال روان میلادی تدویر شود، جامعه جهانی حمایت شان را تا سال ۲۰۲۰ از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اعلام می كنند. در نشست بروكسل نیز كه در اوایل ماه اكتوبر تدویر می شود، جامعه جهانی، تعهدات تازه برای حمایت از افغانستان در بخش های مختلف را اعلام می كنند.
درهمین حال نیكولاس هایسم نماینده ویژۀ سازمان ملل كه وی نیز در این نشست خبری حضور داشت گفت كه یكی از اهداف مهم جلسه بورد مشترك نظارت و انسجام، آمادگی برای نشست وارسا و بروكسل بود كه این نشست ها برای افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
آقای هایسم افزود: افغانستان در این نشست ها تعهدات جهانی را برای حمایت از نیروهای امنیتی و انكشافی برای چهار سال آینده به دست می‏آورد.
به گفتۀ هایسم؛ در این دو نشست افغانستان در بخش های امنیت و پروژه های انكشافی كمك های جامعه جهانی را دریافت خواهد كرد.
هایسم خاطر نشان كرد كه این كمك‏ها اعتمادی را میان افغانستان و جامعه جهانی و تمام شركای بین المللی ایجاد می‏كند.
او ابراز امیدواری كرد؛ تعهداتی كه با افغانستان صورت می‏گیرد، عملی شود و كشورهای تمویل كننده در افغانستان سرمایه گذاری كنند تا از این طریق قناعت كشورهای تمویل كننده فراهم شود؛ تا بگویند كه در افغانستان زمینه كار وجود دارد و كمك‏ها نتیجه می‏دهد
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، حکومت ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار