گردشگرانی که به ایران سفر میکنند با توجه به علاقمندیهایشان برای بازدید دستهبندی میشوند، عدهای به سبب شنیدن آوازه طبیعت زیبای ایران و عدهای دیگر برای بازدید و سیاحت از مکانهای دیدنی که معماریشان حاصل تفکر گذشتگان است، به کشورمان سفر میکنند.
مکانهایی که نمادی از تفکر و آیین و مذهب مردمام اعصار گذشته را نشان میدهند و همیشه برای علاقمندان به قدمت مللهای مختلف جذابیت ویژهای داشتهاند.
با ورود اسلام به ایران معماری بناها به مرور تحول یافتند و آتشکدهها، صومعهها و خانقاهها جای خود را به مساجد، آرامگاه علما و بزرگان دینی دادند و حالا در گذر زمان ایران اسلامی دارای جذابیتهای گردشگری مذهبی بیشماری است.
ایران به برکت وجود ساخت مقدس امام رضا(ع) در مشهد و همچنین بارگاه مطهر حضرت معصومه(س) همه ساله میزبان شیعیان بسیاری از سرتاسر جهان است.
شاید اگر گردشگران مذهبی به غیر از این اماکن و برخی امامزادگان مشهور در شهرهای بزرگ با بقاع متبرکه و امامزادگان شاخصی که در اقصی نقاط کشور وجود دارند، آشنا شوند تحول شگرفی را در صنعت توریسم شاهد باشیم.
حجتالاسلام و المسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در کشور بیش از هشت هزار بقعه متبرکه وجود دارد اما در ایامی مانند نوروز که گردشگران مذهبی بیش از سایر اوقات به زیارت و سیاحت می روند، تنها دو هزار و 700 امامزاده و بقعه آمادگی میزبانی از زائران را دارند و این یعنی از ظرفیت موجود حداقل استفاده صورت میگیرد.
حال باید دید که با این ظرفیت عظیم گردشگری مذهبی در ایران چرا امامزاده و بقاع متبرکه مهجور ماندهاند و حلقه مفقوده جذب زائر به این اماکن مقدس چیست؟ چرا که شناسایی و معرفی مکان های مذهبی می تواند کمک چشمگیری به رشد صنعت گردشگری در ایران کند.
اما مسعود سلطانیفر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان ضعف گردشگری مذهبی در ایران را تکذیب کرد و گفت: ایران دارای رتبه و جایگاه خوب و قابل توجهی در جذب توریست است و بیشترین سهم گردشگری مذهبی به شهرهای مشهد و قم اختصاص دارد.
اما اگر بخواهیم بر سهم گردشگری مذهبی در کل صنعت گردشگری بیفزاییم باید نگاه تخصصیتری را در این زمینه اعمال کنیم و تنها بستر میزبانی را برای مسافرانی که به زیارت میروند، آماده نکنیم بلکه باید تبلیغات و جاذبههای اماکن مذهبی را برای کسانی که علاقمند به بازدید از مکانهای دینی مذاهب مختلف هستند، آماده ساخت.
انتهای پیام/
ما زائر و زیارت کننده ایم.