سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد اجرای حکم اعدام در جهان سال گذشته به بالاترین حد افزایش یافت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در تازه‌ترین گزارش سالانه خود اعلام کرد تعداد اعدام‌ها در سال گذشته میلادی بیش از  ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش داشته و این تعداد از سال ۱۹۸۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است، تعداد اعدام‌ها در سال گذشته را دست کم 1634 مورد اعلام کرد. عفو بین الملل می‌گوید تعداد اعلام شده شامل اعدام‌ها در چین نیست و این کشور شمار اعدام های خود را اعلام نمی کند. این گزارش همچنین مدعی شد ۸۹ درصد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۵ در سه کشور ایران، پاکستان و عربستان اجرا شده است.

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود مدعی شد ایران در سال گذشته میلادی ۹۷۷ نفر را اعدام کرده است. این در حالی است که طبق ادعای این سازمان در سال ۲۰۱۴، ۷۴۳ نفر در ایران اعدام شدند.

عفو بین الملل در ادامه ادعاهای خود گفته است تعدادی از اعدام شدگان در ایران کسانی بودند که به هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند که از نظر قوانین بین المللی کودک محسوب می شوند. همچنین طبق اعلام این سازمان شمار اعدام‌ها سال ۲۰۱۵ در پاکستان ۳۲۶ و درعربستان ۱۵۸ مورد اعلام شده است.

این گزارش سالانه تصریح کرده است، تعداد اعدام در سال ۲۰۱۴ دست کم یک هزار و ۶۱ مورد بود و بر این اساس، میزان اعدام در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۵۴ درصد افزایش داشته است. سلیل شیتی، دبیرکل عفو بین‌الملل در این زمینه گفته است: افزایش تعداد اعدام  ها در سال گذشته عمیقا ناراحت کننده است. وی افزود: در ۲۵ سال گذشته به این تعداد در کشورهای جهان اعدام انجام نشده بود.

سلیل شیتی در ادامه با تقدیر از کشورهایی که مجازات اعدام را لغو کرده اند، گفت: اکنون اقلیتی از کشور‌های جهان از این مجازات استفاده می‌کنند. سازمان عفو بین الملل در ادامه گفته است در سال ۲۰۱۵ دست کم ۲۰ هزار و ۲۹۲ نفر منتظر اجرای حکم اعدام خود بوده‌اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار