اثر سمی سلولی عصاره های زیتون در پایه آب یا شربت عسل بر روی سلولهای سرطانی کبد، روده و رحم در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بررسی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،این طرح پژوهشی حاصل تلاش حامد سلطانی دانشجوی دکترای عمومی با راهنمایی استادان حجت صادقی علی آبادی و غلامرضا اصغری به شماره تحقیقاتی 394485 به ثبت رسیده است.
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید بیشترداروهای موجود ضدسرطان را از منشاء گیاهی دانست و افزود: برای یافتن ترکیبات موثر ضد سرطان با عوارض کمترروی سلولهای نرمال، هر سال گیاهان دارویی زیادی غربالگری و  داروهای جدید ضد سرطان ازجمله  تاکسول به بازار دارویی معرفی می شود.
محسن میناییان افزود: دراین تحقیق میوه زیتون از دیگر قسمتهای گیاه جدا و ابتدا با هگزان به روش ماسراسیون 48ساعت عصاره گیری و تفاله حاصل از استخراج اولیه، به ترتیب با حلال های دی کلرومتان و اتانول با همین روش عصاره گیری شد.
وی گفت: در نتایج حاصل از تحقیق مشخص شد عصاره های هگزانی و دی کلرومتانی که در پایه آبکی حل شده بودند اثر سمیت سلولی قابل ملاحظه ای حتی در غلظت یک میلی گرم درمیلی لیتر نداشتند در صورتی که عصاره های هیدروالکلی که در پایه عسل حل شده بود روی سلولها سمیت سلولی قابل ملاحظه ای داشتند با این تفاوت که این اثر روی سلولهای سرطانی بسیار بارزتر از سلول نرمال  مورد مطالعه بود.
وی افزود: نتایج این مطالعه همچنین  نشانگر آن است که عصاره های هیدروالکلی زیتون در پایه عسل به عنوان مکملی غذایی سنتی و خوب برای بیماران مبتلا به سرطان است. 



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.