درآمد 200 میلیون دلاری داعش از فروش اشیای عتیقه

نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد داعش از قاچاق اشیای عتیقه سالی 200 میلیون دلار درآمد کسب می کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، نماینده روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد گروه تروریستی داعش هر سال از فروش غیرقانونی اشیای عتیقه حدود یکصد و پنجاه تا دویست میلیون دلار درآمد کسب می کند.

ویتالی چورکین در نامه ای به شورای امنیت نوشت: « حدود یکصد هزار شیء تاریخی مهم و چهار هزار و پانصد محوطه و بنای تاریخی و باستانی که 9 مورد از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، در تصرف داعش قرار دارد و این گروه از تجارت غیرقانونی این اشیای عتیقه و گنجینه های باستانی سالی یکصد و پنجاه تا دویست میلیون دلار درآمد کسب می کند.

چورکین در ادامه گفت: "داعش، نهادی به نام بخش آثار و اشیاء عتیقه ایجاد کرده که معادل وزارت منابع طبیعی است و تنها اشخاصی که از این نهاد مجوز دارند می توانند در محوطه های باستانی حفاری و اشیای عتیقه را جابجا و حمل کنند؛ این اشیاء قاچاق نیز عموما به کشور ترکیه برده می شوند."

دیپلمات بلندپایه روس خاطر نشان کرد: "مرکز اصلی قاچاق اشیای عتیقه و آثار مربوط به میراث جهانی شهر "غازی عینتاب" در ترکیه است که در آنجا این آثار و اشیای گرانبها در حراجی های غیرقانونی فروخته و سپس از طریق یک شبکه از فروشگاه های عتیقه در سرتاسر جهان پخش می شوند."

ترکیه در حال حاضر به این اظهارات چورکین واکنشی نشان نداده است. این در حالی است که پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای جنگی روسیه بوسیله ارتش ترکیه در نزدیکی مرز این کشور با سوریه در ماه نوامبر، روابط مسکو و آنکارا همچنان تیره  باقی مانده است.

چورکین در بخش دیگری از نامه خود گفت: اشیای عتیقه عموما از طریق سایت های اینترنتی حراجی و فروش همچون ای بی ، و فروشگاه های اینترنتی ویژه خرید و فروش اشیاء قدیمی و عتیقه، به مجموعه داران در کشورهای مختلف معرفی می شوند.

جواهرات، انواع سکه های قدیمی و دیگر اشیاء گرانبهای به تاراج رفته بوسیله داعش در پایان مسیر خود در ترکیه وارد مغازه هایی در شهرهای آنتالیا، ازمیر و مرسین می شوند. گفته می شود در این شهرها، مدارکی تقلبی برای این اشیاء ساخته می شود تا مبدا آنها مشخص نشود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک؛ چورکین تاکید کرد داعش به تازگی به فناوری های جدید روی آورده است و از اینترنت و شبکه های اجتماعی برای دور زدن واسطه ها و فروش مستقیم اشیاء و آثاری که تاراج کرده است به مشتری ها، استفاده می کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار