ناصر سیفی، هنرمند نقاش، می‌گوید: هنرمند كسی است كه هم‌زمان با تغییراتی كه در اطرافش احساس می‌كند، دگرگونی‌ها و نوآوری‌هایی در اثرش به چشم بخورد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ ناصر سیفی، هنرمند نقاش، درباره ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی معتقد است: به طور كلی می‌توان گفت هنر با انقلاب نسبت دارد و این ویژگی مخصوصا در جامعه ما كه مراحل مهم و مختلفی از جمله انقلاب و دفاع مقدس را پشت سر گذاشته، بسیار پررنگ است.

وی تاكید كرد: در هنر انقلاب اسلامی، آنچه مهم است این است كه از خلق اثری با نشانه‌های ظاهری و عناصر تكراری فراتر برویم؛ چرا كه آثاری كه در كنار ارتباط صوری و ظاهری، ارتباط معنایی و درونی با مفهوم انقلاب دارند، تاثیر بیشتری بر مخاطب گذاشته و ماناتر خواهند بود.

سیفی با اشاره به اینكه هنری ماندگار است كه از درون هنرمند جوشیده باشد، افزود: این مسئله در هنر انقلاب نمود بیشتری دارد. اثر هنری كه از ساختار و تكنیك‌های قدرتمندی برخوردار باشد اما خالق آن، باور درونی نسبت به آنچه ایجاد كرده نداشته باشد، در نگاه مخاطب قابل كشف است و نمی‌تواند كاركرد داشته باشد. از این رو، در هر رشته ای از رشته‌های هنری از جمله سینما، گرافیك، مجسمه، نقاشی و ... لازم است هنرمند ابتدا در مفاهیمی كه به آن ها باور دارد تامل كند سپس نیاز جامعه را بسنجد و با نگاهی به گذشته و آینده، دست به تولید اثر بزند.

وی همچنین بیان كرد: هنر انقلاب، هنری پویاست كه درجا نمی زند بلكه متناسب با نیازهای اجتماعی پیش رفته و هر اندازه دریافت هنرمند از پیرامونش بیشتر باشد و آن را به شكل هنرمندانه‌تری در اثرش متبلور كند، آنچه خلق می كند تاثیرگذارتر خواهد بود.

سیفی با اشاره به در هم تنیدگی فرم و محتوا گفت: در كنار اینكه به هنر انقلابی توجه می شود، لازم است انقلاب در هنر هم مد نظر قرار بگیرد؛ زیرا هنرمند كسی است كه هم‌زمان با تغییراتی كه در اطرافش احساس می كند، دگرگونی ها و نوآوری هایی در اثرش به چشم بخورد نه اینكه آنچه بارها دیده شده را تكرار كند. چنین اثری، در مقطع كوتاهی بازتاب دارد و در درازمدت نمی تواند وارد گفتمان دوسویه با مخاطب شود.

این هنرمند ضمن اظهار اینكه مضامین و مفاهیم بسیار زیاد هستند، تاكید كرد: در بیان این مفاهیم نباید عجله كرد. عده ای از افراد به ظاهر اثر بسنده كرده و حرفشان را به شكل مستقیم بیان می كنند اما هنرمند شاخص، كسی است كه از این مرحله فراتر رفته، بر آنچه می خواهد بگوید وقوف پیدا كند و بتواند اثری خلق كند كه مخاطب را با آن مفهوم درگیر كرده و به تفكر و تامل وادارد. هنر، القای فضا نیست، در هنر نمی توان بیانیه صادر كرد و سیاست ذیل هنر قرار می گیرد. از این رو، بیان غیرمستقیم مفاهیم و ایجاز اهمیت دارد.

ناصر سیفی با اشاره به برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی بیان كرد: هنرمندان انقلابی در زمینه های مختلف، از همان ابتدای انقلاب با آنچه در جانشان احساس می كردند، شروع به فعالیت كردند، در ادامه هم این مسیر با برخی فراز و نشیب ها ادامه پیدا كرد و هنوز هنرمندان انقلابی ارزشمند و فعالی داریم. با این حال، اگر می خواهیم این مسیر پربارتر از گذشته طی شود، در كنار تشویق هایی مانند تقدیر از هنرمندان انقلابی كه صورت می گیرد، لازم است به تعمیق باورها مخصوصا در بین هنرمندان جوان اقدام شود؛ چرا كه هنر انقلابی، برآمده از باور هنرمند و انگیزش های درونی اوست و در این زمینه، افراد جامعه، هنرمندان و هم مسئولان و متصدیان در بخش های مختلف نقش موثری دارند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار