در گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث و گفتگو پیرامون مشکلات تولید در حوزه تسهیلات بانکی پرداخته شد.

نرخ سود تسهیلاتی که بانک ها از تولید کنندگان دریافت می کنند متفاوت از مصوبه شورای پول و اعتبار استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  موضوع مشکلات تولید با تسهیلات بانکی با حضور  "کاظم دوست حسینی" مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات و "محمدرضا مرتضوی" دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران در گفتگوی ویژه خبری امشب 5 شنبه 19 فروردین ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نرخ سود  تسهیلاتی که بانک ها از تولیدکنندگان دریافت می کنند متفاوت از مصوبه شورای پول و اعتبار است

در ابتدای گفتگوی ویژه خبری امشب محمد رضا مرتضوی  دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلاتی که بانک ها  به تولیدکنندگان می دهند نرخ سود اش مطابق با چیزی است که در شورای پولو  اعتبار مصوب می شود گفت: خیر نرخ سود تسهیلاتی که بانک ها از تولیدکنندگان دریافت می کنند مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار نیست و همواره بانک ها راه هایی را پیدا می کنند که به نحوی از آن چه که شورای پول و اعتبار به عنوان قانون ابلاغ می کنند گریزی داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما با بانک هایی که کار می کنیم  درصدی از تسهیلات را اجباراً به عنوان سپرده قرض الحسنه نزد خود نگه می دارند که این میزان سپرده می تواند تا ده درصد باشد و این اجبار باعث می شود پولی که به عنوان تسهیلات دریافت می شود  ده درصد آن به عنوان سپرده نزد بانک بماند که بابت آن فرد تسهیلات گیرنده سودی دریافت نمی کند ولی بابت آن باید سود بدهد

وی تصریح کرد: این اقدام بانک ها باعث می شود که نرخ سود تسهیلاتی که بانک ها دریافت می کنند 3 تا 4 درصد گران تر از عددی باشد که شورای پول و اعتبار آن را مصوب کرده است.

کاظم دوست حسینی مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات نیز در این رابطه بیان داشت: آن چه که مصوب شورای پول و اعتبار در خصوصنرخ سود تسهیلات است را بانک ها موظف هستند که رعایت کنند و در غیر این صورت تخلف کرده اند و مراجعی نیز برای پیگیری این تخلفات وجود دارد

وظیفه بانک، وظیفه واسطه گری پولی است

مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات با بیان این که وظیفه بانک، وظیفه واسطه گری پولی است تصریح کرد: بانک ها از طرفی سپرده ها را نزد خود به امانت نگه می دارند و از طرفی تسهیلاتی را به متقاضیان ارائه می دهند و چیزی نیز تحت عنوان کارمزد یا حق الزحمه هم می توانند دریافت کنند اما این کارمزد باید بر اساس مصوبه ابلاغ شده باشد.

دوست حسینی با بیان این که بنده منکر تخلفاتی که در این حوزه اتفاق می افتد نمی شود گفت: باید تاکید کنم که این تخلفات ، تخلفات سیستمی نیست و ممکن است در برخی بانک ها خصوصی و موسسات مالی و اعتباری اتفاق بیفتد.

 وثیغه هایی که بانک ها از تولید کنندگان دریافت می کنند هزینه های مالی موسسات تولیدی را افزایش می دهد

مرتضوی دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران نیز در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که هیچ یک از موسسات تولیدی ما نیستند که زمانی که به بانک ها مراجعه می کنند نرخ سود تسهیلاتی که دریافت می کنند گران تر از نرخ سود مصوب نباشد گفت: علاوه بر این موضوع مسئله وثیغه ها نیز هزینه های مالی موسسات تولیدی را افزایش می دهد.

دوست حسینی مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات نیز در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب در تشریح این که آیا بانک ها بین تولیدکنندگانی که برند هستند و تولید کنندگان قلابی که خواهان دریافت تسهیلات هستند نگاه متفاوتی دارند گفت: بنده این موضوع را به عنوان یکی از نقاط ضعف سیستم بانکی قابل قبول می دانم اما  در این رابطه نمی توان مشخصاً بانک خاصی را متهم کرد چرا که بانک ها به واسطه  تابع دستورالعمل هایی هستند که شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به آن ها ابلاغ می کند لذا اگر قرار است تغییراتی در این رابطه صورت گیرد باید قوانین بالا دستی ما اصلاح گردد.

مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات با اشاره به این که 100 هزار میلیارد تومان به بخش تولیدی کشور داده شده است گفت: سیستم بانکداری تابع راهی است که برایش در نظر گرفته شده است

دوست حسینی با اشاره به مشکلاتی که در بخش تولید و تجارت کشور وجود دارد گفت: مطالبات غیر جاری 16.8 بوده و پایین آمده لذا تسهیلات داده شده در بانک توسعه صادرات بیشتر از سپرده بوده است.

وی با اشاره به سیاست های پولی و مالی گفت: باید این سیاست ها اصلاح شود تا اوضاع بهبود یابد.

مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات با بیان این که بسیاری از تسهیلات داده شده معوق مانده است افزود: باید زمانی که تسهیلات داده می شود توانایی شخص مورد نظر را در پرداخت تسهیلات مورد ارزیابی قرار دهیم لذا زمانی که پول به تولید کننده می رسد امانت محسوب می شود که باید مورد امانت داری قرار بگیرد.

دوست حسینی با اشاره به این که بانک مجری یک سری سیاست ها است ادامه داد: باید در بخش سیاست های پولی و مالی تجدید نظر کرد.

وی با اشاره به این که بانک برای همه یک نوع وثیغه دریافت نمی کند ادامه داد: برای تولید کننده های نمونه و همچنین صادر کنندگان نمونه درصدهای تخفیف در ارائه تسهیلات در نظر گرفته شده است.
مشاور مدیر عامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: در پرونده های اعتباری به جز شرکت های بورس 90 درصد شرکت ها متقاضی دو دفتره هستند لذا شاهد فرار مالیاتی هستیم.

مرتضوی در ادامه با طرح این سوال که آیا وام دادن به سهام داران تخلف است یا خیر گفت:  باید اذعان داشت که وام دادن به سهام داران تخلف است که این امر اتفاق می افتد.

دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به این که در بانک های تخصصی کمترین درصد مطالبات معوق نسبت به دارایی ها 8 درصد است اظهار داشت: باید مطالعاتی صورت گیرد تا نسبت مطالبات معوق مشخص گردد که چه میزان است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا برای گرفتن تسهیلات تولید کنندگان مجبور به پرداخت رشوه می شوند گفت: رشوه انوع مختلفی دارد لذا ممکن است فردی از نفوذ خود به عنوان رشوه استفاده کند.

نرخ بازتوزیع پول در کشورمان بسیار گران است

مرتضوی با بیان این که چارچوب نظام، پول و نقل و انتقال مالی است بیان کرد:  طی بررسی های به عمل آمده در سال 90 مشخص شد که نرخ بازتوزیع پول در کشورمان بسیار گران است به طوری که به عدد 10، 11 می رسد لذا در مواقع خاص و دستوری معمولاً منجر به وصول در نظام بانکی نمی شود.

دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران با بیان این که هیچ یک از شرکت های تولیدی توانایی دادن بهره سنگین را ندارند افزود: منابع بانکی در ایران گران است لذا نرخ بازتوزیع پول در ایران در تراز مالی سالانه با نرخی که دریافت می شود جزء گران ترین در دنیا است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
این نشست خبری بسیار عالی بود.
آخرین اخبار