مسابقات ربوکاپ آزاد ایران نیز امروز جمعه 20 فروردین 95 خاتمه یافت که همانند سایر مسابقات حواشی متعددی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با پایان یافتن یازدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد 2016 که به میزبانی دانشگاه آزاد واحد قزوین در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد بسیاری از تیم ها خوشحال بودند و همچنان با ادامه حضور  خود در سالن منتظر شروع مراسم اختتامیه بودند و برخی هم همزمان با قبول باخت خودشان در این دوره مسابقات سالن رو ترک کردند.

اما این دوره از مسابقات ربوکاپ هم مثل سایر مسابقات مهیج حواشی مخصوص به خودش را داشت.از ابلاغ نشدن به موقع قوانین گرفته تا عدم همراهی دانشگاه با دانشجویانی که با هدف برتر نشان دادن نام دانشگاه خود حضور یافته بودند.

حضور پررنگ کشور های اروپایی دریازدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد 
درست است که این دوره از مسابقات در ایران برگزار شد اما کشورهای اروپایی علی رغم مشکلات سیاسی که در گذشته بین ایران و سایر کشورها بود و دوره پسابرجام را پشت سر میگذاشت در مسابقات حضور یافتند و حتی تمایل خود را نیز جهت حضور مجدد در دوره های آتی اعلام نمودند. تیم های آلمان، چین،انگلیس ،کره از جمله کشورهایی بودند که علی رغم رتبه هایی که در مسابقات جهانی بدست آورده بودند بازهم در راستای محک زن خودشان به ایران آمدند،اما نگته جالب اینجاست که همگی نسبت به برتری تیم ایرانی خصوصا در لیگ ام ار ال اتفاق نظر داشتند.

نظر مثبت شرکت کنندگان خارجی نسبت به نحوه داوری مسابقات
درست است در هر مسابقه بحث برد و باخت مطرح است اما برخی تیم ها با وجود قدرتمند بودن باز هم گله ای از نحوه داوری مسابقات  نداشتند و با وجود اینکه نتوانستند مقام های برتر را بدست بیاورند تمایل خودشان را جهت حضور مجدد در دوره های بعدی مسابقات اعلام کردند.

از جمله آن ها تیم کره بود که برای اولین بار بود در این مسابقات شرکت می کرد و بین 8 تیم که در لیگ ام ار ال رقابت میکردند مقام ششم را کسب کرده بود و با ابراز رضایت از نحوه داوری مسابقات اعلام کرد از رتبه بدست آمده هم راضی است چرا که تیم های ایرانی در این دوره بسیار قدرتند ظاهر شده بودند.

تیم ایران درخشان تر از همیشه
با توجه به اینکه رقابت در برخی از لیگ های این دوره مسابقات تنگاتنگ بود اما به جرات میتوان گفت تیم های ایرانی حضور یافته در مسابقات قدرت نمایی خوبی را در قابل تیم های خارجی از خود نشان داده بودند تا جایی که حتی تیم انگلیس و آلمان که همیشه رتبه دوم را در سطح جهانی بدست می آورد اقرار به برتری تیم های ایرانی کرد.

ناگفته نماند که لیگ زیردریایی هم تیم ایرانی موفق به کسب رتبه نخست مسابقات شد و برخلاف سایر تیم های شرکت کننده نه تنها از داوری گلایه ای نداشت بلکه اظهار کرد داوری در این دوره مسابقات به نحو احسنت انجام شده است

وقتی کوتاهی مسئولین نارضایتی را به ارمغان می آورد
اما در این میان تیم های دیگری هم بودند که علی رغم داشتن سابقه حضور، از مسئولین برگزاری مرتبط با لیگی که در آن شرکت کرده بودند گله داشتند.

در مصاحبه ای که با یکی از تیم های ایرانی ازیکی از  واحد دانشگاهی تهران داشتیم اعلام شد  عدم اطلاع رسانی به موقع مسئول لیگ در موضوع قوانین و همچنین زمان درست برگزاری مسابقات و علاوه بر ان عدم تامین به موقع بودجه از طرف دانشگاه ، منجر شد تا برخلاف تصوری که داشتند نتوانند در  مسابقات آنطورکه باید ظاهر شوند. تا جایی که گفتند کمبود فرصت در امتحان کارایی ربات تا حدی بود که ربات شرکت کننده شان برای اولین بار با حضور در نمایشگاه تنظیم و تست شد.

پرواضح است که اگر مسئولان برگزاری لیگ ها با مسئولیت پذیری بیشتری حاضر شوند دیگر گله ای باقی نخواهد ماند.

اما داستان به همینجا ختم نمی شود چرا که حتی تعدادی از تیم ها به همان دلایلی که عنوان شد حتی نتوانستند در مسابقات شرکت کنند و به گفته خودشان موولان برگزاری لیگ مرتبط که از جمله آنها میتوان از لیگ ربات های پرنده نام برد، با همان تیم در زمان درست و به موقع برای شرکت در مسابقات همکاری نکرده بودند.

به هرحال یازدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران نیز امروز پایان یافت..امید به آنکه در سالهای آتی مسئولان بیش از امسال به فکر تیم های داخلی شرکت کننده باشند و با فراهم کردن بستر مناسب جهت ارزیابی تیم ها فرصت حضور در رقابت های رباتیک که به گفته معاون علمی فناوری ریلست جمهوری جزوه شاخه های اصلی آینده است را از آنها سلب نکنند.

گزارش از فرزانه فدوی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار