نخستین حسگر زیستی بر اساس تشدید پلاسمون سطحی برای کاربردهای زیستی از جمله تشخیص بیماری ها با دقت بالا، در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی وستاره شناسی دانشگاه تبریز با اعلام این خبر با بیان اینکه تشخیص بیماری ها، کشف داروهای جدید، سیستم های دارو رسانی و شناسایی آلودگی ها توسط عامل های بیولوژیکی نظیر DNA، پروتئین ها، آنتی بادی ها، آنزیم ها و ویروس ها در حالت کلی توسط سامانه ای تحت عنوان حسگر زیستی انجام می گیرد، تصریح کرد: این حسگرها بر اساس روش عملکردشان به گروه های مکانیکی، شیمیایی، الکتریکی و نوری دسته بندی می گردند که دقت بسیار بالایی دارند.

دکتر اصغر عسگری در ادامه با اشاره به اینکه حسگرهای زیستی تشدید پلاسمون سطحی (SPR)، یک حسگر زیستی نوری بدون نشانه گذاری است که متشکل از دو بخش شبیه سازی و تجربی است، یادآور شد: در بخش شبیه سازی با استفاده از روش ماتریس انتقال، حسگرهای زیستی تشدید پلاسمون سطحی در دو مدولاسیون زاویه ای و طول موج شبیه سازی گردیده است و در بخش تجربی تجهیزات لازم جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی این حسگرها اعم از تراشه های حسگر، میز اپتیکی چرخان و سلول جریان، در پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شده است.

 دکتر عسگری اضافه کرد: طراحی و ساخت این حسگر در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فوتونیک تحت عنوان"بررسی تجربی حسگرهای زیستی بر اساس تشدید پلاسمون سطحی"، توسط آرش نیک نیازی و با راهنمایی دکتر سهراب احمدی و دکتر وحید سیاهپوش از اعضای هیات علمی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز و مشاوره دکتر محمدرضا رشیدی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است.

رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی وستاره شناسی دانشگاه تبریز هدف اصلی از این کار تخصصی را طراحی و ساخت نمونه اولیه از این حسگرها را جهت توسعه نسخه های تجاری با استفاده از خلاقیت و تکنولوژی روز دنیا در این زمینه اعلام کرد.

وی با اشاره به دست آوردهای این پژوهش افزود: انتخاب به عنوان یکی از 10 ایده برتر پژوهش در اولین جشنواره ایده های برتر دانشگاه تبریز، ارائه دو مقاله در گردهمایی سالانه سیستم های ابعاد پایین دانشگاه تبریز، ششمین کنفرانس بین المللی نانوساختارها دانشگاه شریف در کیش و شرکت در سومین نمایشگاه و جشنواره فناوری های نو و پیشرفته ربع رشیدی از دستاوردهای علمی این پژوهش است.

لازم به ذکر است؛ این طرح در حال حاضر در مرحله ثبت اختراع جهت ورود به مرکز رشد دانشگاه تبریز و انجام مراحل تجاری سازی است.
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار