وقف یک پشتوانه ماندگار و قابل اطمینان برای رشد علم و فناوری و مانند درختی است که هر سال میوه می‌دهد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی(ص)؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی حاتمی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به پیشینه وقف علمی در تاریخ اسلام اظهار داشت: با تأکیداتی که پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به موضوع علم داشتند، افراد بسیاری اموال خود را وقف رشد علمی می‌کردند تا از این طریق به رشد اسلام کمک کنند.

وی به وجود شهرهای علمی موقوفه در ایران قدیم اشاره کرد و گفت: مدارس علمیه قدیمی، نظامیه‌ها، کتابخانه‌ها و مراکز علمی وقفی بی‌شمار در ایران نشان از آن دارد که وقف در جامعه ما نقش اصلی را به عنوان پشتیبان توسعه علم ایفا کرده است. اگر جهان اسلام روزگاری مقام اول در حوزه علمی دنیا را داشت به واسطه تحصیل علماء و دانشمندان اسلامی در مدارس و کتابخانه‌های وقفی بود.

حاتمی افزود: به نظر می‌رسد که نقش موقوفات علمی در طول زمان کمرنگ‌تر شده و با افت و خیزهایی همراه بوده است، هرچند که امروزه نیز کتابخانه‌ها، مدارس علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی بسیاری از طریق وقف اداره می‌شوند. وقف به عنوان یک ابزار فرهنگی، اقتصادی و مالی اسلامی همیشه پشتیبان رشد علم بوده و امروز هم می‌تواند در این زمینه پیش‌رو باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه هزار و 959 موقوفه آموزشی و پژوهشی در ایران وجود دارد، گفت: هزار و 90 موقوفه با نیت کمک به دانش‌آموزان و دانشجویان، 681 موقوفه برای کمک علمی، آموزشی و پژوهشی، 158 موقوفه با نیت تجهیز کتابخانه و 30 موقوفه جهت امور آموزشی و تحقیقاتی وقف شده‌اند.

وی بیان کرد: وقف یک پشتوانه ماندگار و قابل اطمینان برای رشد علم و فناوری است و مانند درختی است که هر سال میوه می‌دهد. با تغییر دولت‌ها ممکن است منابع مالی کم یا زیاد شوند و کمک‌های مردمی برای رشد علم مقطعی باشند که این امر به آموزش و پژوهش آسیب می‌رساند، اما وقف به جهت اینکه ثابت و ماندگار است، اثرات پایدار و فراینده‌ای دارد و شاید بتوان گفت که بهترین ابزار برای رشد و توسعه علم و فناوری به شمار می‌رود.  

حاتمی با بیان اینکه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان رویکردهای مالی جدیدی در حوزه وقف تعریف شده است، افزود: هم‌اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی مهم دنیا از طریق وقف اداره می‌شوند و ساخت بیمارستان‌های متعدد با استفاده از وقف جمعی و اوراق وقف نیز از ابزارهای جدید مالی و حقوقی است که به کمک بهداشت و درمان و رشد علم در کشور آمده است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) یک ابزار مالی جدید است که در خدمت علم قرار گرفته و به کمک آن افراد مختلف با سرمایه‌های اندک نیز می‌توانند در امر وقف و پشتیبانی از توسعه علم سهیم و شریک بشوند. موفقیت این طرح در گرو عملکرد مناسب مجموعه‌های ذی‌ربط و هم‌چنین تبلیغات و معرفی دقیق صندوق برای توده مردم است. وقف علمی و کارکرد صندوق جایزه مصطفی(ص) باید فراگیر شود تا شاهد پیشرفت و رشد علمی فرزندان این مرز و بوم باشیم.




انتهاب پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار