آن دسته از آثار انقلابی كه هنرمندان با نگره‌های اسلامی دست به خلق اثر می‌زنند، با رنگ و بوی اسلام و انقلاب اسلامی عجین شده است.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ رحمت امینی مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری، درباره مفهوم واژه هنر انقلاب گفت: در حوزه مفهومی، دو برداشت مختلف از این واژه وجود دارد. در مقطعی به واسطه شروع انقلاب اسلامی هر آنچه كه بعد از انقلاب اسلامی به عنوان اثر هنری خلق شد، هنر انقلاب است. اما هنر انقلاب تعریف دیگری هم دارد كه برمی‌گردد. به نگاه مفهومی و موضوعی كه هنرمند دست‌مایه كارش می‌كند. آثاری كه در آن‌ها موضوع انقلاب و مفاهیم والایش وجود دارد، جزو این دسته هستند كه در این آثار، هنرمندان با نگره‌های اسلامی به مفهوم اصیل‌اش دست به خلق اثر می‌زنند. پس با دو رویكرد می‌توان این مقوله را بررسی كرد؛ آثاری كه در مقوله تاریخی تعریف می‌شوند و نگره دوم، آثاری كه با رنگ و بوی اسلام و انقلاب عجین شده‌اند.

امینی در ادامه صحبت‌هایش درباره ارتباط مخاطب با آثار انقلابی گفت: متأسفانه بی‌توجهی نهادهای حمایت‌كننده به مقوله هنر و هنرمند - كه لزوما نهادهای فرهنگی و هنری هم نیستند - شرایط نامطلوبی را به وجود آورده است. به عنوان مثال با بودجه تعریف شده این سال‌ها در حوزه تئاتر،  نمی‌توان انتظار هنرآفرینی داشت. تمام مدیران در سخنرانی‌هایشان حرف از حمایت می‌زنند اما پای عمل كه می‌رسد از حمایت خبری نیست! البته این بحث به كل هنر برمی‌گردد و مختص تئاتر هم نیست. در این شرایط، مشكل هنرمندانی كه در حوزه هنر انقلاب فعالیت می‌كنند، بیشتر است.

امینی درباره این موضوع كه همه مشكلات و كم‌كاری‌ها در عرصه هنر به بودجه برنمی‌گردد و بخشی از آن هم برگردن خود هنرمندان است، گفت: منظور من از حمایت، صرفا حمایت مادی نیست. حمایت معنوی هم لازم است. بحث من توجه و بی‌توجهی به هنرمند است. شما اگر در بودجه دانشگاه‌ها هم نگاه كنید، می‌بینید كم‌ترین توجه به بخش مطالعات و پژوهش می‌شود! قدر ندانستن هنرمند چه به لحاظ مالی و چه معنوی، یك واقعیت است و به دوره مدیر خاصی هم برنمی‌گردد. یك فرایند طولانی است كه از دیرباز شاهدش بوده‌ایم.

وی در ادامه گفت: اگر می‌بینیم بسیاری از فعالیت‌ها و آثار انقلابی با مردم ارتباط برقرار نمی‌كنند، دلیلش سفارشی شدن است. وقتی هنرمند برای امرار معاش‌اش مشكل دارد، چطور می‌تواند كار خلاقانه و دلی بكند؟ مجبور است به سفارش و تظاهر روی بیاورد.

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: با این وجود هنرمندان كار خودشان را كرده‌اند و حالا زمان آن رسیده كه نهادهای مرتبط كار خودشان را بكنند. منظورم از این وظیفه، كشیدن چك‌های رقم بالا نیست؛ چراكه پول زیاد هم باعث اسراف و ریخت و پاش می‌شود. اما شما مثلا وقتی می‌بینید فیلم‌ساز جوانی چون نرگس آبیار، دست به كار ارزشمندی می‌زند، توقع می‌رود كه او را حمایت كنند. چرا كه هم او انگیزه پیدا می‌كند و هم دیگران با دیدن میزان توجهی كه به او می‌شود، تشویق می‌شوند. وقتی جوانان ما می‌بینند ورزشكاری كه در مسابقات جهانی مدال نقره می‌آورد، برای گذران زندگی لبو می فروشد چه انتظاری داریم كه به ورزش رو بیاورد؟

وی با اشاره به لزوم حمایت از هنرمندان انقلاب اسلامی گفت: امیدوارم افراد دیگری كه در حوزه‌های مختلف مثل صنعت و معدن و تجارت مشغولند، فراموش نكنند كه هنرمندان هستند كه زندگی را تلطیف می‌كنند، رنگش می‌زنند و دنیا را برای بهتر زیستن آماده می‌كنند و نباید جامعه هنر را به فراموشی سپرد.

هفته هنر انقلاب اسلامی از 20 تا 27 فروردین‌ماه 1395 با معرفی چهره سال هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار می‌شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار