عملیات گرده افشانی در بیش از 2هزار از سطح نخلستان های شهرستان بافق انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مسئول اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی بافق گفت: گرده افشانی از مهمترین و حساس ترین عملیات زراعی خرما است و نقش بسیار مهمی در تولید میوه و بهبود کیفیت و کمیت آن دارد و این عمل در سطح نخلستان های بافق هم به همین منظور در حال انجام است.

علی فلاح با اشاره به فرا رسيدن زمان گرده افشانی درختان نخل افزود: در عمل گرده افشانی که به صورت سنتی یا دستی انجام می گیرد یک کارگر ماهر در فاصله زمانی 45 روزه قادر به گرده افشانی 600 تا 700 درخت خرما است .

وی خاطر نشان کرد: گشن دادن يا بو دادن درختان خرما از اوایل بهار شروع شده و تا یک ماه بعد از آن ادامه پیدا می کند.

مسئول اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی بافق  بیان داشت: بیش از دو هزار و 500 بهره بردار در بخش نخلستان های بافق فعالیت می‌کنند و سالانه بیش از چهار هزار و 500 تن خرما در این شهرستان توليد می شود كه مهمترين ارقام آن بومی، کبکاب، زاهدی و پیارم است.


وی گفت:  چون خرما گیاهی دو پایه بوده و گل های نر و ماده به صورت جدا از هم روی پایه های جداگانه قرار دارند و از طرفی عملیات گرده افشانی به وسیله باد و یا حشرات به طور مناسبی انجام نمی گیرد، دستیابی به محصول مناسب چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی به میزان تلقیح گلها بستگی دارد که معمولاً باید توسط انسان انجام شود.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار