هند در حال تبدیل شدن به بزرگترین واردکننده نفت خام جهان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در مطلبی نوشت: درست مانند چین که در طول دهه گذشته با بیشترین تقاضای داخلی برای واردات نفت روبه‌رو شد، هند نیز هم‌اکنون به اقتضای اقتصاد رو به رشد خود روز به روز با تقاضای بیشتری برای واردات نفت مواجه می‌شود.

اما هند در حال حاضر از یک مزیت اقتصادی عمده برخوردار است. چین در دهه گذشته میلادی در شرایطی با افزایش تقاضا برای واردات نفت خام مواجه شد که این کالای استراتژیک در چرخه افزایش قیمت قرار داشت و بهای آن در سال 2008 حتی به 147.27 دلار در هر بشکه رسید. اما هند در دوره‌ای با افزایش تقاضا برای واردات نفت روبه رو شده است که این کالا یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های خود را سپری می‌کند.

درست به همین دلیل است که هند با وجود افزایش 4 درصدی واردات نفتی خود در سال 2015، به دلیل سقوط 50 درصدی بهای طلای سیاه، حدود 60 میلیارد دلار کمتر از سال 2014 برای واردات این کالا هزینه کرده است. 

«آمریتا سن» – تحلیلگر نفتی مقیم لندن – معتقد است تغییراتی در ساختار اقتصادی هند در جریان است که به زودی تقاضای این کشور برای واردات نفت خام را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد و آن را به سطح واردات نفتی چین در اواخر دهه 90 میلادی خواهد رساند. هرچند چین امسال به دلیل توسعه صنعت خودروسازی خود و ادامه روندی که طی 17 سال گذشته این کشور را از هفتمین به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرده است، مجددا با افزایش واردات نفتی خود جایگاه آمریکا را به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان از آن خود کرد.

هند، ایران را که دومین صادرکننده نفت اوپک به شمار می‌رود، یکی از منابع اصلی تأمین نفت خام موردنیاز خود می‌داند. «دارمندرا پرادهان» - وزیر نفت هند - ماه جاری قرار است در رأس یک هیئت بلندپایه به ایران سفر کند. هند همکاری‌های گسترده‌ای را با ایران برای اجرای پروژه‌های کلان نفتی و پتروشیمی در بندر چابهار (در نزدیکی مرز پاکستان و حدود 800 کیلومتری سواحل غربی هند) آغاز کرده است و تحلیلگران نفتی، سفر وزیر نفت هند به ایران را نیز در همین چارچوب ارزیابی می‌کنند.

با توجه به آمار ارائه‌شده از سوی نهادهای بین‌المللی، به نظر می‌رسد که هند اکنون در همان موقعیتی است که چین در آغاز جهش اقتصادی خود در آن قرار داشت. این کشور به عنوان سومین اقتصاد بزرگ آسیا سال گذشته، به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، تقریبا 4 میلیون بشکه نفت مصرف کرده است و انتظار می‌رود که امسال ژاپن را که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، پشت سر بگذارد. 

نخست وزیر کنونی هند وعده داده است برای افزایش رشد اقتصادی کشور، تا پایان دوره خود سهم تولید را در اقتصاد این کشور از 18 درصد به 25 درصد افزایش دهد و این به معنای افزایش نیاز آن به نفت خام است. این کشور در حال حاضر تنها 20 درصد از نفت موردنیاز خود را در داخل تامین می‌کند و برای 80 درصد باقیمانده متکی به واردات است. اما با توجه به کاهش بی‌سابقه بهای جهانی نفت، این کشور به نظر زمان خوبی را برای تغییر سیاست‌های اقتصادی خود انتخاب کرده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار