روحانی پس از امضای اسناد همکاری تهران – آستانه:

امضای 66 سند همکاری میان بخشهای خصوصی و دولتی ایران و قزاقستان نقطه عطفی در روابط دو کشور است

رئیس جمهور گفت: در این سفر هم مجموعا 66 سند تفاهم و همکاری بین دو کشور در بخش‌های مختلف به امضا رسید که نقطه عطفی در روابط دو کشور است.

قزاقستان یار ایران در دوران تحریم و مذاکرات هسته‌ای
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با همتای قزاقستانی خود که دقایقی پیش در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد برگزار شد، ضمن قدردانی از نورالسلطان نظربایف برای پذیرش دعوت وی و سفر به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از زمان استقلال قزاقستان در سال 1991 تا به امروز همواره روابط دو کشور با توسعه و گسترش همراه بوده است.

روحانی با بیان اینکه کشور قزاقستان به عنوان یک کشور دوست و همسایه برای ما حائز اهمیت است، افزود: دولت قزاقستان در دوران تحریم و همچنین دوران مذاکرات هسته‌ای بعنوان یار جمهوری اسلامی ایران بود و دو دور مذاکرات در این کشور ترتیب داده شد.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: کشور قزاقستان در دوران اجرای برجام با ارسال 60 تن کیک زرد به ایران کمک خوبی در اجرای برجام کرد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: در این سفر هم مجموعا 66 سند تفاهم و همکاری بین دو کشور در بخش‌های خصوصی و دولتی به امضا رسید که نقطه عطفی در روابط دو کشور محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: شروع همکاری‌های بانک‌های مرکزی دو کشور و اقدامات کارگزاری بانک‌ها و همچنین تسهیل در روادید بازرگانان ایرانی برای رفت و آمد به قزاقستان و حمایت دولت از بخش خصوصی قدم‌های مهمی است که در توسعه اقتصادی کشور برداشته شده است.

روحانی در ادامه به همکاری دو کشور در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: زمینه‌های بسیار خوبی در بخش کشاورزی، رشد فرازمینی قزاقستان، ایجاد امنیت غذایی پایدار و همچنین همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های فعالیت معادن دو زمینه بسیار مهم در فعالیت‌های اقتصادی دو کشور است.

رئیس جمهور کشورمان افزود: اقدامات لازم قانونی در مسیر تجارت آزاد بین دو کشور و همچنین تعرفه‌های ترجیحی برای روابط ایران و اوراسیا قدم‌های مهمی در بخش اقتصادی محسوب می‌شود.

رئیس قوه مجریه در ادامه به دیگر جنبه‌های همکاری میان ایران و قزاقستان اشاره و تصریح کرد: در ملاقات خصوصی و عمومی علاوه بر توسعه بخش کشاورزی و تجاری در زمینه مسائل علمی و فرهنگی و فناوری و ارتباطات نزدیک در این زمینه نیز گفتگو و توافق نظر وجود داشت.

وی افزود: حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین سوآپ نفت خام و فرآورده‌های نفتی جز مواردی بود که دو کشور با هم تفاهم داشتند.

روحانی خاطر نشان کرد: در بخش حمل و نقل و ارتباطات راه‌آهن بین دو کشور که می‌تواند بین راه‌آهن ایران و ترکمنستان و قزاقستان و حتی  چین باشد و اقداماتی که قزاقستان برای توسعه این تبادل در اینچه برون و بندرعباس تصمیم به اجرای آنها دارد به همکاری جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مورد دیگری بود که دو طرف بر آن تاکید دارند.

رئیس جمهور کشورمان مسائل مربوط به دریای خزر را محور دیگر گفتگو میان ایران و قزاقستان دانست و گفت: همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های دریای خزر ،‌مسائل زیست محیطی ،‌حمل و نقل دریایی، توریسم و به ویژه مسائل حقوقی دریای خزر جز مواردی بود که در مذاکرات دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اتفاق نظر میان ایران و قزاقستان در زمینه مسائل منطقه‌ای افزود: دو کشور ایران و قزاقستان معتقدند افراطی‌گری اختلاف بین فرق و مذاهب و تروریسم سه خطر بزرگی است که جهان اسلام و منطقه را تهدید می کند.

وی افزود: ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و عراق، سوریه و همچنین پایان جنگ در یمن و راه‌حل‌هایی سیاسی که باید مد نظر قرار گیرد در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفت و دو طرف در این مورد اتفاق نظر داشتند.

روحانی با اشاره به برگزاری اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی در استانبول تصریح کرد: اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی که در هفته جاری برگزار می‌شود و حضور دو کشور در اجلاس سران مورد بررسی قرار گرفت و هر دو کشور معتقدند که صدایی که باید از این کنفرانس به گوش جهانیان برسد صدای وحدت، اتحاد و همکاری دنیای اسلام است.

رئیس جمهور کشورمان در پایان بار دیگر به رئیس جمهور قزاقستان و هیئت همراه وی که به ایران سفر کردند خوش‌آمد گفت.

در ادامه نور "سلطان نظربایف" رئیس جمهور قزاقستان ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی هیئت ایرانی اظهار داشت: یک فصل جدید دیگری بین دو کشور افتتاح می‌شود و به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها روابط تهران و آستانه آینده خوبی خواهد داشت.

وی افزود: ما همواره از ابتدای روابط دیپلماتیک خود اختلافاتی نداشته‌ایم و در تمامی موارد پشتیبان همدیگر بوده و روابط دو جانبه داشتیم.

نظربایف با اشاره به امضا رسیدن 66 سند همکاری بین دو کشور به ارزش دو میلیارد دلار تصریح کرد: این اسناد در زمینه اقتصادی، تجاری، توریسم، معدن و کشاورزی است که می‌تواند گام های موثری در جهت گسترش روابط ایجاد کند.

رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به مسائل منطقه‌ای و از جمله مبارزه با ترویسم اظهار داشت: باید با وحدت میان کشورهای اسلامی با تروریسم مبارزه کرد تا منطقه امن‌تر شود. در همین راستا بین کشور ایران و عربستان هیچ اختلافی نباید وجود داشته باشد و باید مسائل از طریق گفتگو حل و فصل شود.

نظربایف در پایان ضمن قدردانی دوباره از دعوت رئیس جمهور کشورمان و ابراز امیدواری از توسعه روابط دو کشور خاطر نشان کرد: از رئیس جمهور ایران دعوت می‌کنم که در آینده‌ای نزدیک به قزاقستان سفر کند و در این سفر وزرا گزارشاتی را پیرامون اسناد به امضا رسیده ارائه دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار