سه هزار و 500 كشاورز خرمشهر برداشت گندم را از هفت هزار هكتار گندم زار اين شهرستان آغاز كردند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ كشاورزان خرمشهري با استفاده از 30 كمباين براي برداشت گندم از زمين هايي كه روزگاري شوره زار بود و اينك با استفاده از روش هاي نوين آبياري به زمين هاي حاصلخيز تبديل شده، شروع كردند.

اين كشاورزان براي اينكه بتوانند از هر هكتار زمين زير كشت، سه تن گندم برداشت كنند، آب شيرين كارون را با شيوه هاي نوين آبياري به مزارع منتقل كردند.

با اجراي اين روش ها، ميزان مصرف آب نيز در سال زراعي جاري در مقايسه با سال زراعي گذشته 30 درصد كاهش يافت.

به گفته كارشناسان، مكانيزه شدن مراحل كاشت، داشت و برداشت نيز عامل مهمي در افزايش توليد گندم در اين شهرستان بوده است.

مدير جهاد كشاورزي خرمشهر گفت:پيش بيني مي شود با توجه به استفاده از دانه هاي مقاوم به شوري آب و زمين برداشت گندم در گندمزارهاي خرمشهر با 30درصد افزايش به 20 هزار تن برسد.

محمد مطرودي افزود: با توجه به بافت سنگين خاك و شوري خاك اراضي كشاورزي در سال زارعي جاري از ارقام مقاوم گندم همانند چمران، كريم و كرخه در مزارع خرمشهر كشت شد كه پيش بيني مي شود، بيش از 16 هزار تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان خريداري شود.

وي اظهار داشت:وجه خريد گندم از كشاورزان ظرف مدت 24 ساعت به شماره حساب اعلام شده از سوي آنها واريز مي شود كه مسئوليت اين مهم نيز با بانك كشاورزي خرمشهر مي باشد.

مدير جهاد كشاورزي خرمشهر اظهار داشت:دو هزار هكتار از اراضي كشاورزي خرمشهر نيز به زير كشت جو رفته كه با توجه به اينكه نرخ خريد جو از سوي دولت تعيين و اعلام نشده به صورت توافقي از كشاورزان خريداري مي شود.

مطرودي افزود:سال زارعي جاري براي نخستين بار پنج هكتار از اراضي كشاورزي روستاي خين در شلمچه زير كشت گندم از نوع چمران رفت كه پيش بيني مي شود از هر هكتار آن دو تن گندم برداشت شود.

وي اظهار داشت:با فعاليت موسسه جهاد نصر در راستاي اجراي طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري در سال آينده پنج هزار و 100 هكتار از اين اراضي شلمچه پاكسازي و آماده كشت گندم و نخيلات گردد.

مطرودي ميزان توليد گندم را سال زارعي گذشته را 16 هزار تن اعلام كردو بيان داشت:14 هزار تن گندم مازاد بر نياز كشاورزان سال گذشته از آنها خريداري شده است.

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ويژه خرمشهر نيز در اين خصوص از كاهش 30درصدي مصرف آب زراعي با استفاده از روش هاي نوين زارعي خبر داد و گفت:10 هزار هكتار به اراضي زراعي خرمشهر اضافه شده است.

ولي اله حياتي افزود:به منظور ضايع نشدن حقوق كشاورزان در هنگام خريد گندم ، باسكول ها بايد استاندارهاي لازم را داشته باشد و بعد از آن افت محصول گندم نيز با وسع نظر محاسبه شود.

وي بر راه اندازي كشيك براي تحويل گندم از كشاورزان تاكيد كرد و گفت:ساعات كاري ماموران خريد تا زمان ساعات برداشت محصول گندم بايد انجام گيرد تا كشاورزان گندم خود را در شهرهاي ديگر تحويل ندهند.

معاون استاندار و فرماندار ويژه خرمشهر بر برقراري امنيت جايگاه خريد گندم در مركز كفيشه و كارخانه آرد تاكيد كرد و افزود:نيروي انتظامي و پليس راهرور در تامين امنيت تردد خودروهاي حامل گندم و كشاورزان در هنگام برداشت و خريد گندم تلاش كنند.

حياتي اظهار داشت: با توجه به اينكه ظرفيت سيلوهاي خرمشهر براي دپو و نگهداري گندم خريداري شده كافي نيست و انبار كردن گندم در فضاي باز به لحاظ شرايط آب و هوايي احتمال از بين رفتن محصول را به دنبال دارد بنا براين اداره غله باید براي تحويل همكاري داشته باشد.

وي بر تامين سوخت خودروها و كمباين ها تاكيد كرد و گفت: شركت پخش فرآورده نفتي همانند سال گذشته تمهيدات لازم براي عرضه سوخت با جايگاه مستقل براي خودروهاي حمل گندم و كمباين ها فراهم كند.

شهرستان خرمشهر بيش از 40 هزار هكتار اراضي قابل كشت دارد.

استان خوزستان در سال زراعي گذشته با توليد 936 هزار تن گندم رتبه نخست توليد گندم كشور را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، برداشت ، گندم ، خرمشهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.