جان دیوی کلاریج مامور سیا که در ماجرای "ایران کنترا" نقش داشت در 83 سالگی درگذشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن پست؛ "جان دیوی کلاریج،"  مامور سابق سیا، به دلیل نقش داشتن در ماجرای ایران کنترا در دهه 80 میلادی شناخته شده بود. او 9 آوریل (21 فروردین) در خانه اش در "لیزبرگ" ویرجینیا درگذشت.

واشینگتن پست درباره وی نوشت : از او در سازمان سیا به عنوان "آقای کلاریج" یاد می شد. او در ماموریت های مخفی و جلسات مخفیانه متعددی نقش داشته است. "رابرت گیتس،" مدیر سابق دستگاه اطلاعات مرکزی و وزیر دفاع پیشین آمریکا، یک بار گفته بود که کلاریج با سخت کوشی کمک بزرگی به بهبود وضعیت امنیت ملی آمریکا کرده است و او را یکی از بهترین ماموران خواند. او سفری محرمانه در سال 1986 (1365) به بغداد داشت تا بتواند مقدمات بازداشت "صدام" را فراهم کند اقدامی که اعتراض های بین المللی زیادی را برانگیخت. او هم چنین در ماجرای ایران کنترل نیز نقش داشت و در حالی که رژیم چپگرا ساندنیست ها در نیکاراگوئه در دهه 80 میلادی در حال حکومت بود، کلاریج برای آسیب رسانی به اقتصاد آن کشور برنامه ریزی کرده بود. 

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: ایران کنترا در آن زمان سر و صدای زیادی به راه انداخت مشخص شد که دولت "ریگان" خواستار فروش اسلحه به ایران بود تا با یک تیر دو نشان بزند نخست آن که کمک ایران در آازادسازی گروگان های آمریکایی در لبنان را کسب کند و دیگر آن که از وجوه بدست آمده برای کمک رسانی به شورشیان راستگرای "کنترا" علیه دولت چپگرای نیکاراگوئه استفاده کند. در طول تحقیقات دادستان ویژه رسیدگی کننده به این رسوایی مشخص شد که کلاریج شهادت دروغ و اطلاعات نادرست ارائه داده بود. او چند سال بعد بازنشسته شد و در سال 1992 (1371) از سوی "جرج هربرت واکر بوش"
  بخشیده شد.

درگذشت مامور سیا که در ماجرای

واشینگتن پست اشاره می کند که کلاریج هم چنین در سال 1986 در ایجاد مرکز ضد تروریسم سیا نقش داشت و در این باره می نویسد: هدف این مرکز شناسایی تهدیدات بالقوه تروریستی در حال رشد علیه منافع و امنیت ملی آمریکا بود. او به فکر تشکیل این مرکز پس از بمب گذاری در مرکز نظامی آمریکا دربیروت افتاد که در جریان آن بیش از 241 آمریکایی از کارکنان آن مرکز جان خود را از دست دادند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار