دیابت می‌تواند کاملا بدون علامت باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛در بیماری دیابت توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد

در خاورمیانه افزایش شیوع بیماری دیابت با سرعت بیشتری پیش می‌رود؛ شیوع زیاد دیابت در کل جهان، به علت افزایش وزن یا چاقی و تغییرسبک زندگی به صورت زندگی کم تحرک در کودکان و بزرگسالان است.

دیابت دو نوع اصلی دارد، در دیابت نوع 1 تخریب سلول‌های بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع 2 نیز مقاومت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.

دیابت نوع 2 (دیابت بزرگسالان یا دیابت غیروابسته به انسولین)، یکی از شایع‌ترین انواع دیابت بوده که حدود 90 درصد بیماران دیابتی را تشکیل می‌دهد.

برخلاف دیابت نوع 1، بدن در زمان ابتلا به دیابت نوع 2 انسولین تولید می‌کند؛ اما یا میزان انسولین تولیدشده توسط پانکراس کافی نبوده و یا بدن نمی‌تواند از انسولین تولیدشده، استفاده کند.

زمانی که انسولین کافی وجود نداشته باشد و یا بدن از انسولین استفاده نکند، گلوکز (قند) موجود در بدن نمی‌تواند وارد سلول‌های بدن شود که موجب جمع شدن گلوکز در بدن شده و بدن را دچار مشکل و نارسایی می‌کند.

در دیابت نوع 2 مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی، تغذیه و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

برخی عوامل می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد، از جمله سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت که در پی آن، ابتلا بستگان درجه یک می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را نیز افزایش ‌دهد.

افزایش سن و سن بیش از 45 سال نیز از دیگر عوامل است.

شیوه زندگی غیرفعال نیز در این بیماری موثر است؛ غیر فعال بودن و افزایش وزن، شانس ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

90 درصد افرادی که به دیابت نوع دوم مبتلا شده‌اند، اضافه وزن دارند بنابراین غذا خوردن ناسالم در افزایش وزن سهیم است.

سابقه ن‍‍‍ژادی و یا قومی نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارد. برخی از اقوام و یا نژادها میزان دیابت بیشتری دارند. برای مثال در کشور ما شیوع دیابت در بعضی از شهرها نسبت به برخی دیگر از شهرها بیشتر است.

علایم دیابت نوع 2 معمولا آرام آرام خود را نشان می‌دهند و ممکن است فرد سال‌ها و حتی حدود به 20 سال بدون این‌که بداند به دیابت نوع 2 مبتلا باشد.

زمانی علائم ظاهر می‌شود که قند خون به شدت بالا رفته است و فرد دچار عوارض این بیماری شده است، به همین خاطر به این بیماری عنوان قاتل خاموش داده شده است. پرنوشی، پر ادراری و کاهش وزن علی‌رغم افزایش اشتها از علائم شایع این بیماری است.

عوارض مزمن بیماری دیابت در طی سال‌های سال اتفاق می‌افتد و می‌تواند اندام‌های مهم بدن از جمله قلب، رگ‌ها، اعصاب، چشم‌ها و کلیه را تحت تاثیر قرار دهد.

درون کلیه میلیون‌ها رگ کوچک و ظریف خون وجود دارد و دیابت می‌تواند موجب آسیب دیدن این رگ‌ها و درنتیجه آسیب دیدن کلیه شود.

آسیب دیدن اعصاب پا و یا جریان کم خون در پاها می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و شدید به پا شده و حتی منجر به قطع انگشت پا و یا خود پا شود.

برای انجام تست قند خون ناشتا فرد، نباید 8 ساعت پیش از آزمایش، غذایی صرف کند.

درصورتی که تست قند خون ناشتا فرد کمتر از 100 باشد طبیعی، اگر بین 100 تا 125 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، فرد در معرض خطر ابتلا به دیابت است و مقادیر 126 میلی گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر چنان‌چه با نتیجه تکرار آزمایش در روزی دیگر تایید شود، به معنی ابتلا به دیابت است.

پیشگیری از دیابت با تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی و ورزش تنها راه کنترل این بیماری است.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.