رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ریگان گفت: بیش از 73 روستای ریگان در محاصره شن‌های روان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، بهزاد بارانی افزود :ریگان یکی از شهرستان‌های بحرانی استان کرمان در زمینه توفان‌های شدید شن و ریزگردها است.
وی اضافه کرد: توفان‌های این شهرستان لوکال و محلی است و از جای دیگری نشأت نمی‌گیرد، بنابراین نیاز به ایجاد فضای سبز در شهرستان ریگان است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان تصریح کرد: در صورت عدم مهار شن‌های روان اهالی این روستاها مهاجرت می‌کنند.
بارانی خاطرنشان کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی بالادست این روستاها و تخریب جنگل‌ها بر اثر چند‌ سال خشکسالی از دلایل هجوم شن‌های روان به این روستاها است.
وی افزود: احیای جنگل‌های بالادست، کاشت نهال و ایجاد کمر‌بند سبز در اطراف روستاها از هجوم شن‌های روان جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ریگان گفت: اجرای پروژه بین‌المللی جف تاکنون از هجوم شن‌های روان به 30 روستای شهرستان ریگان جلوگیری کرده است.
بارانی ادامه داد: این طرح بین‌المللی که برای نخستین‌بار در استان و شهرستان ریگان از سال 90 آغاز شده است توانسته به غیر از جلوگیری از هجوم شن‌های روان اشتغالزایی را نیز در روستاها در پی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اعتبار این پروژه بین‌المللی در شهرستان ریگان 11 میلیون یورو بود که تا‌کنون 2.8 میلیون دلار از این اعتبار به ایران داده شده و در ریگان 1.8 میلیون دلار اختصاص یافته است.

بارانی اظهار کرد: با اجرای این طرح کشاورزی روستاها رونق یافته و با ادامه پروژه تمام‌ روستاها‌ی ریگان از هجوم شن‌های روان در امان می‌مانند.
وی گفت: در روستاهایی که پروژه بین‌المللی جف در حال اجراست، بهترین محصولات کشاورزی برداشت می‌شود‌.
ریگان کانون بحران ریزگردها و توفان‌های شدید شن در 285 کیلومتری از شرق استان کرمان قرار دارد.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار