یک مقام بلندپایه نیجریه‌ای اعلام کرد در پی درگیری بین نظامیان و اعضای یک اقلیت شیعه نزدیک به 350 نفر در یک گور جمعی در شمال نیجریه دفن شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  به نقل خبرگزاری فرانسه، یک مقام بلندپایه نیجریه‌ای در چارچوب تحقیقی که درباره حوادث اواخر سال 2015 صورت گرفت اعلام کرد در پی درگیری‌هایی که بین نظامیان و اعضای یک اقلیت شیعه رخ داده است نزدیک به 350 نفر در یک گور جمعی در شمال نیجریه دفن شده‌اند.

براساس شواهدی که مدیر کل دفتر بین مذاهب ایالت کادونا Kaduna در اختیار دارد، دست کم نزدیک به 300 نفر در خشونت‌های 12 دسامبر کشته شده‌اند.

این درگیری در زاریا Zaria  مقر جنبش اسلامی نیجریه رخ داد. نظامیان، حامیان این جنبش را به اینکه قصد ترور رئیس ستاد مشترک ارتش را داشته است متهم کرده بودند. این جنبش شیعه این ادعا را تکذیب کرد.

این مقام نیجریه‌ای به کارشناسان اعلام کرد 13 دسامبر تماس تلفنی را دریافت کرده و از وی خواسته شده است به مقر دولت محلی کادونا برود. در آنجا به وی دستور داده شده تا با رئیس پلیس ایالت کادونا به زاریا برود و در آنجا از  شمار اجساد و شیوه به خاک سپاری آنها مطلع شود.

این منبع اعلام کرد در بیمارستان ما 156 جسد را شمارش کردیم. 191 نفر جسد دیگر نیز به پایگاه نظامی زاریا بازگردانده شده است. این اجساد برای به خاک سپاری با کامیونی که ارتش آن را همراهی می کرد برده شده‌اند.

ارتش نیجریه که در سرکوب شورش گروه افراطی بوکوحرام به نقض حقوق بشر متهم است از خود دفاع و اعلام کرد این نظامیان در زاریا به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

هیچ آمار رسمی منتشر نشده است اما سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر اعلام کرد دست کم 300 نفر در این درگیری کشته شدند و عفو بین الملل نیز شمار قربانیان را صدها نفر اعلام کرد.

ارتش نیجریه این آمار را بی اساس می خواند.

یک منبع نظامی در بیمارستان نیز ماه ژانویه اعلام کرده بود شامگاه 12 دسامبر جسد 400 نفر را در سردخانه شمارش کرده است.

جنبش اسلامی نیجریه نیز اعلام کرد از 730 نفر از اعضای خود بی خبر است و اعتقاد دارد نظامیان آنها را کشته یا زندانی کرده‌اند.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
بند خداها.....
آخرین اخبار