وزارت خارجه افغانستان از آمادگی متن موافقتنامه سه جانبه چابهار میان افغانستان، هند و ایران و امضای آن خبرداد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،مقام های سه کشور افغانستان، هند و ایران در دومین نشست تخنیکی متن موافقتنامه سه جانبه چابهار برای ایجاد دهلیز ترانسپورتی و ترانزیتی بین المللی توافق کرده اند.

وزارت خارجه کشور با نشر خبرنامه ای که یک کاپی آن را در اختیار خبرگزاری بخدی قرار داده نوشته است سران سه کشور دخیل در متن موافقتنامه در مقر وزارت خارجه هند باهم توافق کرده اند.

در خبرنامه آمده است در این نشست به نمایندگی از افغانستان، نمایندگان وزارت های امور خارجه، تجارت و صنایع، مالیه، ترانسپورت و هوانوردی ملکی، اداره خط آهن و سفارت افغانستان در دهلی جدید اشتراک داشتند.

بندر چابهار در ولایت سیستان بلوچستان، در جنوب شرق ایران موقعیت دارد که استفاده از این بندر میتواند باعث توسعه تجارت دریایی میان کشورهای منطقه گردد.

مقام های وزارت خارجه کشور می گویند استفاده از بندر چابهار میتواند کاهش چشمگیری را در زمان و قیمت انتقال اموال تجارتی کشورهای منطقه به وجود بیاورد.

گفته می شود که این بندر علاوه اتصال کشور های آسیای جنوبی با آسیای مرکزی، کشورهای خلیج و آسیای مرکزی و حوزه قفقاز را نیز با هم وصل می کند.

در این نشست، نمایندگان کشورهای اشتراک کننده روی موضوعاتی که در نخستین نشست تخنیکی چابهار در سپتامبر ۲۰۱۵ در تهران نهایی نشده بود، بحث و تبادل نظر کردند.

در خبرنامه آمده است پس از نهایی نمودن متن مسوده موافقتنامه، هر سه جانب توافق کردند تا یک کمیته فرعی در چارچوب موافقتنامه ایجاد گردد.

مقام های کشور های افغانستان، هند و ایران گفته اند که موضوعات گمرکی و امور قنسولی را بعد از امضای موافقتنامه، در مدت شش ماه تهیه کنند.

در اخیر روسای هیئت این سه کشور متن نهایی موافقتنامه چابهار را مهر تأیید گذاشتند و با توجه به اهمیت استراتیژیک این موافقتنامه، توافق کردند که ادارات ذیربط و با صلاحیت شان تلاش خواهند نمود تا این موافقتنامه را به سطح مقامات عالیرتبه هرسه کشور به شکل رسمی آن تا دو ماه آینده به امضا برسد.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، چابهار ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار