برخی تحلیلگران مدعی شده اند استفاده ایران از دلار، سامانه بانکداری جهانی را به خطر می اندازد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه تاور در گزارشی مدعی شد برخی تحلیلگران اقتصادی دستیابی ایران به دلار را خطری برای نظام بانکداری جهان می دانند.

در این گزارش، "مارک دابوویتز" و "اریک لوربر"، مدیر اجرایی و مشاور ارشد "بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها"، هشدار دادند صدور اجازه استفاده ایران از دلار، بدون تقاضای ایجاد تغییرات در زمینه های پول شویی، حمایت از تروریسم و یا برنامه های موشکی بالستیک، از دست دادن امتیازی بزرگ در ازای دریافت هیچ محسوب می شود.

لوربر اشاره کرد در توافق هسته ای صورت گرفته، به دسترسی ایران به دلار اشاره ای نشده است. او دلیل اهمیت دلار برای ایران را با یک مثال توضیح داد: "برای مثال یک شرکت سوئیسی ساخت خودرو، محصولات خود را به ایران می فروشد و بانک طرف این شرکت پول آن ها را به ریال دریافت می کند. این بانک اروپایی ریال ها را با یورو تعویض می کند و سپس در یک موسسه دیگر یورو را به دلار تبدیل می کند. در نهایت بانک دلارها را به فرانک سوئیس تبدیل و آن ها را به تولید کننده خودرو پرداخت می کند. این دسترسی به بانک ها اجازه می دهد تا بخشی از تبادلات خود را با واحد دلار انجام دهند. واحدی با ثبات بیشتر و ریسک کمتر."

در ادامه دابوویتز مدعی شد محدودیت دسترسی ایران به دلار قبل از تحریم های هسته ای این کشور ایجاد شده بود. او افزود: "تحریم ها به دلیل تهدیدهای ایجاد شده از سوی ایران در اقتصاد جهان وضع شده بود. این تهدیدها در زمینه هایی از جمله سرمایه گذاری در انرژی هسته ای، تجهیزات موشکی، پول شویی و فرار از تحریم ها هستند."

دابوویتز ادعا کرد: به مدت ده سال سازمان های مالی بین المللی ایران را به عنوان یک "منطقه رادیواکتیو مالی" شناخته اند و حتی اگر این کشور در زمینه های هسته ای فعالیت های خود را محدود کند، در بخش های دیگر اقدامات تهدید آمیز خود را ادامه خواهد داد.

دابوویتز مدعی شد در حالی که ایران در فعالیت هایی همانند دفاع از شورشیان یمنی، دفاع از دولت سوریه و نیروهای شیعه در عراق فعال است، سعی می کند تا فعالیت های مالی خود را بهبود بخشد و به عضوی با نظر مثبت جوامع بین المللی تبدیل شود. در این حالت این کشور می تواند با دریافت مجوز استفاده از دلار، امتیاز خود در تبادلات مالی را بهبود بخشیده و نه تنها محدودیت های آمریکا را نادیده بگیرد، بلکه به عنوان عضوی "وظیفه شناس" شناخته شود.

لوربر در نهایت اشاره کرد دسترسی ایران به دلار علاوه بر تشویق رفتار این کشور، باعث می شود تا ایران قابلیت استفاده از دلار را به عنوان بخشی از قرارداد هسته ای محسوب کرده و در صورتی که آمریکا تصمیم بگیرد این مجوز را لغو کند، ایران می تواند آن را نقض توافق هسته ای قلمداد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار