نشست مقدماتی وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری هاس اسلامی پیش از نشست سران این سازمان با دعوت ترکیه برای پایان دادن به اختلافات مذهبی کشورهای اسلامی در استانبول آغاز شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی آغازین این نشست گفت: جنگ داخلی کشورهای اسلامی دردها و رنج‌های عمیقی ایجاد کرده و به مذهب گرایی امت اسلامی ضربه زده، جنگ‌های داخلی و درگیری‌های مسلحانه آرامش و صلح در کشورها را تهدید می‌کند و تروریسم و جریان‌های افراطی ثبات ما را هدف خود قرار داده ‌اند.

چاووش اوغلو افزود: نباید گرایشات مذهبی که مبتنی بر ظلم به دیگری است را بپذیریم و مقابله با فتنه مذهب گرایی و نابودی آن مسوولیت همه است.

نشست سران سازمان همکاری اسلامی روزهای پنج شنبه و جمعه و با شعار "وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح" در شهر استانبول کار خود را آغاز خواهد کرد.

در نشست مقدماتی وزرای خارجه این سازمان که روز سه شنبه آغاز شد و امروز نیز ادامه خواهد داشت به مساله فلسطین، شرایط سوریه، یمن، لیبیا، افغانستان، سومالیا و نیز درگیری‌های اخیر در منطقه ناگورنو- قره باغ رسیدگی خواهد شد.

قرار است در نشست سران کشورهای اسلامی بحران‌های دو کشور سوریه و یمن و نیز مساله تروریسم و تهدیدات رو به گسترش داعش برای منطقه بررسی شود.

این سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی است که به باور کارشناسان با توجه به تحولات کنونی منطقه از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است و در این نشست مساله فلسطین و درگیری عربی اسراییلی و نیز اسلام هراسی و وضعیت انسانی در کشورهای اسلامی از موضوعات اصلی خواهد بود و برنامه ۱۰ ساله جدید سازمان برای سال‌های بررسی خواهد شد.

گفتنی است که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور به نمایندگی از افغانستان در این نشست شرکت خواهد کرد.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان دیروز در نشست مقدماتی این جلسه شرکت کرد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار