ساخت پاركینگ‌های هوشمند تازه‌ترین ابتكار شهر پكن پایتخت چین برای گذر از ترافیك های سنگین و پرحجمی است كه این روزها مردم این كلانشهر را درگیر خود كرده است.

پاركینگ‌های هوشمند راهكارعبوراز ترافیكبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در شهر پكن نزدیك به پنج میلیون و 500 هزار خودرو در حركت است و روزانه هزار دستگاه خودرو به جمع آنها افزوده می شود و معضل ترافیك دغدغه بزرگ 22 میلیون نفر ساكن آن است.

از سوی دیگر شهر پكن هم اكنون فاقد پاركینگ های كافی برای توقف این میزان خودرو است و بعضا بسیاری از رانندگان خودروهایشان را در پیاده روها و گذرگاه ها پارك می كنند كه این موضوع خود نیز باعث بروز مشكلات عدیده برای تردد عابران و شهروندان شده است.

مسئولان شهر پكن سال هاست برای حل این مشكل چاره اندیشی می كنند و در كنار افزودن بر خطوط مترو و استفاده بیشتر از خطوط اتوبوسرانی و در نظر گرفتن محدودیت های تردد خودرو و طرح هایی از این قبیل حالا به ساخت «پاركینگ های هوشمند» روی آورده اند.

این پاركینگ ها 64 طبقه دارد و رانندگان خودروها برای پارك خودرو در آن باید از طریق تلفن های همراه اقدام به رزرو پاركینگ نمایند.

دولت محلی اعلام كرده است كه برای حل مشكل ترافیك و از جمله برطرف كردن معضل كمبود پاركینگ قرار است ساخت چنین پاركینگ هایی در سطح شهر پكن افزایش یابد.

مسئله پارك خودرو در این شهر موضوعی بسیار نگران كننده است و از سوی دیگر هزینه پارك هم در پایتخت چین بسیار بالاست و در برخی از مناطق و خیابان های مركزی این شهر هزینه یك ساعت پارك خودرو به بیش از 5 هزار تومان می رسد و اگر ساعات طولانی خودرو در این خیابان ها پارك شود این هزینه ساعت به ساعت بیشتر خواهد شد.

«پاركینگ هوشمند» منطقه «تونگ جو» در پكن نمونه آزمایشی برای ساخت مراكز بعدی برای توقف خودروها در این شهر به حساب می آید و به محض دستیابی به نتایج مطلوب احداث پاركینگ های بعدی شروع خواهد شد.

برخلاف پاركینگ های معمولی افراد می توانند با تلفن های همراه جا رزرو كرده و بدون آنكه دوباره خودشان وارد پاركینگ شوند شماره مورد نظر را وارد كرده و خودرو به طور خودكار به محل خروجی منتقل خواهد شد.

پاركینگ های چند طبقه غیرهوشمند در پكن بارها برای رانندگان دردسر ساز شده اند اما كارشناسان حوزه ترابری كلانشهر پكن امیدوارند ساختمان های جدید و كاملا خودكار این مشكل را برطرف كند.

آمارها نشان می دهد كه در پكن فقط حدود سه میلیون مترمربع فضای پارك خودرو وجود دارد در صورتی كه این شهر نیازمند دستكم چهار میلیون مترمربع فضای پارك بیشتر نیاز دارد.

اداره ترابری شهر پكن همچنین اعلام كرده است كه قصد دارد پاركینگ هایی را با بخش شارژ باتری برای خودروهای برقی بسازد تا استفاده از این خودروها نیز تسهیل شده و افزایش یابد.

كارشناسان می گویند كه ساخت این پاركینگ ها اقدامی معقول بخصوص در مناطق قدیمی شهر است كه ساخت پاركینگ های زیرزمینی در آنها كار سهلی نیست.

در صورت ساخت پاركینگ های هوشمند در شهر پكن انتظار می رود دستكم بزودی 500 هزار فضای پارك خودرو در پایتخت چین ایجاد شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.