معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اردبیل از احیای هنر شال بافی که نمادی از اصالت فرهنگ بومی منطقه خلخال می باشد خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ علیرضا دباغ عبداللهی گفت: کارگاه تولید و آموزش شال بافی در شهرستان خلخال با تخصیص اعتبار از محل ایجاد و تجهیز کارگاه های هنرهای سنتی و تولیدات فرهنگی ایجاد می شود.

وی اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ملی را 400 میلیون ریال بیان کرد و افزود: حفظ، احیا و گسترش صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان صنعت مولد، زود بازده و بومی همراهی جدی مسئولان شهرستان ها به ویژه فرمانداران را می طلبد.

معاون صنایع دستی استان اردبیل از مستندنگاری شال بافی خلخال برای حفظ این هنر سنتی ارزشمند خبر داد و گفت: کارگاه متمرکز تولید و آموزش شال بافی نیز با هدف احیای این رشته ایجاد می شود.

عبداللهی شال بافی را یکی از صنایع دستی در حال فراموشی شهرستان کلور از توابع خلخال و جنوب استان اردبیل معرفی کرد و گفت: شال بافی نمادی از اصالت فرهنگ بومی منطقه خلخال در گذشته شناخته می شده است.

وی شال را پارچه پشمی ضخیم تک رنگ تهیه شده از پشم گوسفند مورد استفاده برای البسه مخصوص و پوشاک گرم از جمله کت، پالتو، شلوار، کلاه، شال گردن، شال کمر، جلیقه و چادر شب، رومیزی، رو تختی و روسری بیان کرد و افزود: این هنر ارزشمند تا به امروز به همان شیوه‌ی قدیمی و سنتی رواج دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.