استاد حوزه علمیه قم گفت: آیت‌الله میرسیدعلی یثربی فقیه نامدار ی است که شاگردانی مانند حضرت امام خمینی (ره) و آیات عظام مرعشی نجفی، هاشمی آملی و محقق داماد را در دامن خود پرورش داده است.

به‌گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، در آیین بزرگداشت پنجاه و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی آیت الله میرسیدعلی یثربی (ره) همراه با گرامیداشت یاد آیت الله سیدمهدی یثربی (ره) امام جمعه فقید کاشان  دیشب در مسجد حبیب بن موسی (ع) کاشان،گفت: اثر وجودی و گام علمی این فقیه بزرگ عالم تشیع هنوز با گذشت بیش از نیم قرن در حوزه های علمیه بزرگ نجف اشرف و قم زنده است.

وی با تجلیل از شخصیت و مقام علمی گفت: آیت الله العظمی یثربی روح بلندش به جایی رسید که هنوز آثار روحانی او در حوزه‌هایی که امروز چشم و چراغ جهان تشیع است، می درخشد.

به‌گفته‌وی،علوم و فروع پیامبراکرم (ص) از بیت علما، فقها و مراجعی همانند یثربی ها به مردم رسیده است.

این استاد حوزه علمیه قم از آیت الله یثربی به عنوان دودمانی چند صد ساله یاد کرد و گفت: این خاندان همواره در عالم فقاهت شیعه حاکم بوده اند.

حجت الاسلام صالحی خوانساری همچنین از سیدمهدی یثربی امام جمعه فقید کاشان به عنوان فقیهی محبوب یاد کرد و افزود: نام این عالم وارسته همواره در دل مسلمانان به ویژه مردم دارالمومنین منطقه کاشان خواهد ماند.

وی تصریح کرد: از علمایی همچون سید کاظم یزدی، سیدابوالحسن اصفهانی و میرزای نائینی به عنوان استادان آیت الله العظمی یثربی نام برد و گفت: خاندان بزرگ و معروف یثربی کاشانی از سادات کاشان هستند که سابقه دیرینه در علم، تقوا و ادب دارند که علامه آیت اللّه آمیرسیدعلی یثربی کاشانی به عنوان فقیهی محقق، مجتهدی اصولی و عالمی متقی و پرهیزگار یکی از چهره های نامدار و ماندگار این سلسله است.

آئین بزرگداشت پنجاه و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی آیت الله میرسیدعلی یثربی (ره) و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله سیدمهدی یثربی (ره) امام جمعه فقید کاشان با حضور گسترده فضلا، مدرسان، طلاب حوزه های علمیه و قشرهای مختلف مردم چهارشنبه شب در مسجد حبیب بن موسی (ع) این شهر برگزار شد.

شایان ذکر است: آیت الله العظمی آمیرسید علی یثربی داماد آیت الله حاج شیخ «جعفر الهی نراقی» و برادر آیت الله «سیدمهدی یثربی» نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید کاشان بود.

آیت الله العظمی آمیرسیدعلی یثربی در سال 1311 هجری قمری در شهر مقدس کربلا دیده به جهان گشود و تنها پنج سال از بهار عمرش می گذشت که همراه پدر عالم و فاضلش، آیت الله سیدمحمدرضا یثربی پشت مشهدی به کاشان بازگشت.

وی که کودکی مستعد و باهوش بود، پس از فراگیری خواندن و نوشتن، مقدمات دروس دینی و حوزوی را نزد پدر و برخی استادان کاشان شروع کرد و تا پایان دوره سطح ادامه داد، سپس با راهنمایی پدرش برای ادامه تحصیلات عالی حوزوی در سال 1321 عازم حوزه علمیه نجف اشرف شد.

آیت الله یثربی از محضر بزرگانی چون سیدابوالحسن اصفهانی، سید محمد کاظم یزدی و شریعت اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی و علامه میرزای نائینی، بهره ها برد.

وی در هفت سال حضور در قم به تربیت شاگردانی همچون حضرات آیات عظام سید شهاب الدین مرعشی نجفی، سیدمحمد محقق داماد، حضرت امام خمینی (ره)، میرزا خلیل کمره ای و میرزاهاشم آملی و برادر گرامیش سیدمهدی یثربی تربیت شدند که هر کدام مایه افتخار روحانیت شدند.

آیت الله یثربی در سال 1339 هجری قمری به سفارش پدرش به کاشان بازگشت و پس از آن در سال 1341 هجری قمری به دعوت شیخ عبدالکریم حائری به قم عزیمت و در جلسات درس و بحث آن عالم ربانی شرکت کرد و خود نیز در آنجا به تدریس مشغول شد.

این عالم مجاهد در سال 1347 هجری قمری پس از درگذشت پدرش به کاشان آمد و سرپرستی خانواده پدری را به عهده گرفت و در این شهر سکونت کرد.

رساله عملیه معظم له به نام «سفینه النجاه» در سال 1335 هجری شمسی به چاپ رسید و آثار دیگر وی جزواتی در اصول و حاشیه بر عروه الوثقی است.

سرانجام این عالم جلیل القدر در پنجم رجب سال 1379 هجری قمری برابر با سیزدهم دی سال 1338 از دنیا رفت و پیکرش در محله پشت مشهد کاشان در زیارتگاه حبیب بن موسی (ع) این شهر به خاک سپرده شد. 



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار