وزیر اقتصاد گفت :عددی که در بودجه کشور برای مالیات در نظرگرفته شده زیاد است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جلسه مشترک ستاد راهبردی اقتصاد قاومتی وشورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی استان کرمان با حضور وزیر اقتصاد وامور دارایی کشور برگزار شد.

در این جلسه که با ازدحام جمعیت مدیران بخش خصوصی و دولتی در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزارشد.

علی طیب نیا گفت:یکی از مخالفان افزایش مالیات شخص بنده هستم.

وی افزود:اقتصاد مقاومتی عصاره اش تولید است ،اقتصاد ما در گذشته متکی براین بوده ثروت های خدادادی را بفروشیم وبه اتکای آن ارتزاق کنیم ،نتیجه این اقتصاد غلط تنبلی بود .

وی با بیان اینکه در گذشته کل تولید کشور وتوزیع منابع تولید بین مناطق مختلف کشور ناعادلانه بوده افزود: در اقتصاد مقاومتی توزیع جغرافیایی منافع واشتغال اهمیت  وعدالت بیشتری دارد.

طیب نیا گفت:به همین دلیل دربرنامه ششم آمایش سرزمین به شکل جدی مدنظر است ما باید قابلیت های استانی وتوانایی ها را شناسایی و برای استفاده از این قابلیت ها برنامه ریزی کنیم.

وی تاکید کرد : مااستان هایی داریم که مزیت هایی دارند اما به دلیل اینکه توجهی به فعل رساندن مزیت ها نشده توسعه نیافته است.

وزیرامور اقتصادی ودارایی کشور اظهار کرد: دراین شرایط برخی مناطق در مسیر توسعه قرار گرفته وپیشرفت می کنند وبرخی در دایره خبیث فقر باقی می مانند ولی باید این مسئله شکسته شود .

طیب نیابا ابراز قدردانی ازهمراهی مجلس و دولت گفت: باید اختیارات خود را به استان ها تفویض کنیم این امر از گذشته شروع شده وادامه دارد.

وی تصریح کرد:مسئولین محلی بهتر می توانند شرایط استانی را درک کنند باید به این سمت که اختیارات ومسئولیت ها را به مناطق واگذار کنیم برویم .

وزیراقتصاد اظهار کرد:بهبود فضای کسب کار هدف اصلی دولت درچند سال اخیربوده که سعی کردیم در دو سه سال اخیر این طرح را به شکل جدی دنبال کنیم .

طیب نیا با بیان اینکه رتبه بهبود فضای کسب وکارکشوراز 152 به 118ارتقا یافته است که در شان کشور نیست و کشورهایی که منابع وشرایط ایران را ندارند به رده 30ویا 40رسیده اند.

وی تاکید کرد:از ظرفیتی که در شوراهای گفتگوی استانی وجود دارد استفاده می کنیم با اتاق بازرگانی نیزهماهنگی خوبی داریم از روز اول شوراهای گفتگو را جدی گرفتیم، شخصا منظم ترین فرد در شوراهای گفتگو بودم .

وی از بخش خصوصی خواست فضای رانتی را فراموش کنند،واظهار کرد:اینکه نفت را بفروشیم ،دولت وبخش خصوصی بنشینند از ان استفاده کنند ،کاردرستی نیست.

طیب نیا اذعان کرد:یکی از مشکلات جدی که ما داریم نظام بانکی است ما دربحث ساختارها وسوتدبیرها با نظام مالی مشکل دار مواجه بودیم وهستیم.

وی بدهی دولت به بانکها را100هزار میلیاردتومان ذکر کرد وگفت: به دلیل وجود دارایی های مازادی که به بانک های ما تحمیل شده بالای 100هزار میلیاردتومان از دولت طلب دارند.

وی تاکید کرد: بانکها دارای تنگنای مالی هستند ولی وظیفه ما این است که بجای این که سر سهم خود از این کیک دعوا کنیم باید فشارآورده ، کیک را بزرگ کنیم.

وزیر اقتصاد افزود:تصمیم داریم در دولت لایحه مستقلی تقدیم مجلس کنیم و با کمک نمایندگان مجلس مشکلات تولید حل وفصل و تنگنای مالی حل بشود،اما نباید فراموش کرد که این مشکل حل نمی شود مگر اینکه افزایش سرمایه بانکها را داشته باشیم.

طیب نیا با اشاره به بدهی 540هزار میلیاردی دولت گفت:در اقتصادی که کل بودجه عمرانی کشورما 21هزار میلیارد بوده نمی توان این بدهی کلان را تسویه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بایدمعادل این بدهی اوراق به طلبکاران دولت بدهیم تا در بازار ثانویه بفروشد یا عوض بدهی به بانکها بدهند که اگر دراین قالب نگاه کنیم تنها 50درصد تولید ناخالص داخلی بدهی داریم.

وزیراقتصاد تصریح کرد: در وزارت اقتصاد سعی کردیم از تمام توان بدنه کارشناسی کشور در دانشگاه ،بخش خصوصی و...استفاده کنیم و کارشناسان صندوق بین المللی پول وقتی کار ما را دیدند ادعا کردند توان کارشناسی ما از صندوق بین المللی بیشتر است.

وی اظهار کرد:درخصوص مالیات در برابر معما قرار داریم، بیماری بزرگ اقتصاد کشور ما نفتی بودن بودجه وکم زیان ترین شیوه کسب منابع مالی دولت مالیات است .

طیب نیا افزود:مشکل اقتصاد ما این است جایی بایدعمل کند نمی کند وبرعکس، دولت بایداز تولید وبنگاه داری باید خارج شود ود وظایف حاکمیتی به بخش خصوصی بسپارد.

وزیراقتصاد تاکید کرد:سهم مالیات در تولید ناخالص ملی 6درصد است و در بین کشورهای دنیا ایران وضعیتش بدتراست حتی ونزوئلایی که سرانه نفتش بالاتراز ایران است ولی وابستگی بودجه اش به نفت کمتراست.

وی با اشاره به اینکه تنها کسی که مخالف افزایش مالیات در کشور بوده من بودم، افزود:از نظر من عددی در لایحه دولت گذاشته شده 10هزار میلیارد تومانش زیاد است.

وزیراقتصاد تصریح کرد:تابهمن باید طرح جامع مالیاتی ارائه شود تا انقلابی در حوزه مالیات ایجاد شود، وبدون ارتباط مودیان با ماموران مالیاتی وبراساس اطلاعات سیستم مدیریت مثل همه کشورهای دنیا مالیات حقه را وصول کرد.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: مالیات ، زیاد ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار