با رعایت اصول آموزشی بر بیماری دیابت غلبه کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شیراز گفت: بیماری دیابت، شایع ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیک و چهارمین علت مرگ و میر در کشورهای غربی است.
 دكترنگار میرزاد افزود: از نشانه های بیماری قند، غلظت قند خون بالاتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر است، كه سبب ورود قند به ادرار می شود.
وی افزایش حجم و دفعات ادرار، تشنگی، ضعف و خستگی، گرسنگی و میل زیاد به غذا خوردن، تاری دید و خارش پوست را از شایع ترین نشانه های اولیه بیماری قند عنوان کرد.  
دكتر نگار میرزاد ادامه داد: با وجود عدم آگاهی افراد از بیماری خود، غربالگری بیماری دیابت به تمام افراد بالای 30 سال توصیه و با استقرار برنامه پزشک خانواده و تحول سلامت در استان، این امر از سوی مراقبان سلامت و پزشكان خانواده، بر اساس گروه های سنی، انجام می شود.
او تاکید کرد: خودداری از سرخ کردن غذا و تهیه آن به صورت آب پز و کبابی، استفاده از گوشت کم چرب، جدا کردن چربی گوشت و پوست مرغ قبل از پخت، استفاده از شیر و ماست كم چرب، مصرف کم جگر، مغز، قلوه و كله پاچه، استفاده از روغن مایع و روغن زیتون، به جای خامه، كره و روغن های جامد، در کاهش مصرف چربی موثر است.
مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شیراز، استفاده بیشتر از حبوبات، مصرف نان سبوس دار، سبزی و میوه تازه را در برنامه های غذایی توصیه کرد.
دکتر میرزاد ادامه داد: صبحانه خوب و مفصل با وقت كافی، ناهار متنوع با حجم كمتر، میان وعده های مفید، شام سبک و متناسب سن و میزان فعالیت؛ نه تنها اصول صحیح غذا خوردن برای دیابتی ها است، بلكه می تواند اصول بسیار مهم غذا خوردن برای نسل بشر باشد.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: غلبه ، بیماری ، دیابت ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار