تشکل‌های صنف نشر با هرگونه محدودیت در مصرف یارانه و تعیین تکلیف و دادن سمت و سو برای مصرف‌کننده مخالف است.

سید عباس حسینی‌نیک، بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در خصوص دلایل اعتراض فعالان صنف نشر به نحوه تخصیص و مصرف یارانه کتاب به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: رویکرد حمایت از مصرف‌کننده و اختصاص یارانه در این جهت با تصویب برنامه چهارم توسعه کشور در سال 1383 اتخاذ شده است. این رویکرد چنانچه در اجرا و عمل با ملاحظه و درایتی هوشمندانه باشد، می‌تواند اهداف قانونگذار را محقق سازد. یارانه کتاب یکی از مواردی است که مختص نظام اقتصادی ما نیست؛ بلکه در اکثر کشورهای پیشرفته نیز برای امور فرهنگی، یارانه اختصاص داده و این حوزه را به طور مستقیم یا غیر مستقیم مورد حمایت قرار می‌دهند. بنابراین یارانه کتاب در همه نظام‌های اقتصادی و بخصوص اقتصاد عدالت‌محور ما و به تعبیری در نظام اقتصاد مقاومتی دارای جایگاه ویژه‌ای است.

دکتر حسینی‌نیک افزود: موضوع یارانه کتاب دارای دو جنبه است، یکی نحوه اختصاص یارانه به مردم و دیگری نحوه مصرف آن توسط مردم. در خصوص جنبه اول باید گفت عادلانه‌ترین نحوه توزیع و تخصیص یارانه که می‌تواند مانع از سوء استفاده و هدر رفتن منابع شود، عمومی بودن آن است. بدین معنا که عموم مردم اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب، اساتید، متخصصان، کارمندان و کارگران و کسبه باید بتوانند از یارانه کتاب استفاده کنند؛ چرا که فهمیدن و اندیشیدن حق عموم مردم است و دولت باید تسهیلات لازم را فراهم نماید. عملیاتی کردن این نظریه نیز بسیار راحت‌تر از گزینش و پالایش اطلاعات عده‌ای از مردم مانند دانشجویان  است و هر فرد می‌تواند با کد ملی، یک بار در نمایشگاه کتاب از یارانه معین استفاده نماید. این نظریه در شورای تشکل‌های صنف نشر مورد تأیید و تأکید قرار گرفته و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اعلام شده است.

وی تاکید کرد: دوستان ما در وزارت ارشاد با استناد به آیین‌نامه و رویه موجود در آن وزارتخانه همچنان روش گذشته را دنبال کرده و امسال نیز بخش کتاب‌های عمومی و البته عموم مردم را از یارانه محروم ساخته‌اند. اما از جنبه دوم یعنی روش مصرف یارانه، به اعتقاد صنف نشر، مصرف‌کننده مختار است که یارانه تخصیصی را برای خرید هر نوع کتاب اعم از عمومی، دانشگاهی، آموزشی و کودک اعم از داخلی یا خارجی مصرف نماید و به هیچ وجه نباید محدودیتی در این خصوص اعمال شود.

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه در اعلام جدیدی که توسط مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی صورت گرفته، مصرف یارانه اختصاص یافته به اساتید، دانشجویان دکتری و طلاب سطح چهار، محدود به مصرف آن برای خرید کتاب‌های خارجی شده است. البته در این که آیا در مبانی اقتصاد مقاومتی جایگاهی برای مصرف کالای خارجی آن هم با حمایت دولت و اختصاص یارانه می‌توان قائل شد یا نه، بحث‌های زیادی وجود دارد. بخصوص که قانونگذار مسیر ورود علم به کشور را تسهیل نموده و به صراحت از آثاری حمایت مادی کرده که برای اولین بار در داخل کشور منتشر شده‌اند. جدای از این مباحث مهم و بنیادین که فعلاً مورد بحث ما نیست، محدود کردن اساتید دانشگاه و حوزه به مصرف یارانه برای خرید کتاب‌های خارجی، نوعی توهین به فرهیختگان جامعه است. این که ما حکم کنیم که اساتید باید فقط کتاب خارجی بخرند، چه معنایی دارد؟ ممکن است مسئولین امر، در جریان تبعات این تصمیم مؤسسه زیر مجموعه معاونت نباشند اما حقیقت امر این است که از مفهوم این تصمیم، حسن نیت استنباط نمی‌شود.

حینی نیک در پایان گفت: نمایشگاه کتاب امسال با جابه‌جایی مکانی روبروست و انتقال نمایشگاه با این وسعت نیازمند همدلی و همیاری آحاد صنف نشر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دوستان ما در وزارت ارشاد گواهی می‌دهند که صنف نشر با آنکه برای انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب ملاحظاتی داشت و لیکن کمال همکاری و همراهی را با آنها داشته است، امیدواریم با تدبیر معاونت محترم فرهنگی، اختلافات موجود در بخش یارانه رفع شده و به زمان برگزاری نمایشگاه منتقل نشود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.