آمریکا با استقرار جنگنده های "بی 52 " در قطر به دنبال چیست؟

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تروریست های تکفیری داعش مدت هاست در منطقه در حال از دست دادن مواضع خود هستند و در این مسیر صدها  کیلومتر مربع از عراق و سوریه آزاد شده است.

تروریست های تکفیری داعش در حالی در منطقه در حال عقب نشینی تدریجی هستند که محور مقاومت  روز به روز شرایط سخت تری را در عراق و سوریه برای آن ها به وجود می آورد و  پیروزی های اخیر در "رمادی" عراق و "تدمر" سوریه گویای همین موضوع است.

البته ایالات متحده آمریکا در 2 سال اخیر با شعار مبارزه با تروریست های تکفیری داعش وارد عمل شده و در عین حال در زمان انجام عملیات نظامی از تروریست های داعش حمایت می کند که جای تامل دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: "چارلز براون" رئیس فرمانده مرکزی نیروی هوایی آمریکا از استقرار چند فروند هواپیمای بمب‌افکن "بی- 52"  در پایگاه هوایی "العدید" قطر خبر داد و گفت: "استقرار بمب‌افکن‌های بی- 52 عزم مستمر ما را برای فشار به داعش و دفاعمان از منطقه در آینده، در همه شرایط، نشان می‌دهد."


استقرار

استقرار



"براون"  افزود: این هواپیمای جنگی در انواع مختلف عملیات نظامی از جمله در پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی  که علیه داعش می‌جنگند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.  "کریس کارنس" سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا گفته که به دلایل امنیتی نمی‌تواند تعداد دقیق بمب‌افکن‌های بی-52 را که در پایگاه هوایی  "العدید"  قطر مستقر می‌شوند، ذکر کند.


وی افزود: " دقت در این جنگ بسیار اهمیت دارد و بمباران گسترده برای نوع عملیاتی که ما درگیر آن هستیم موثر نخواهد بود. زیرا داعش مثل گروههای بزرگ در یک جا متمرکز نمی‌شود. آنها اغلب در میان مردم مخفی می‌شوند. ما همیشه مراقبیم که تلفات غیرنظامیان را به حداقل برسانیم".  



**خصوصیات جنگنده "بی-52"

" بمب‌افکن B-52 " یک هواپیمای  راهبردی است که توسط شرکت " بوئینگ " طراحی و ساخته شده که بیش از 60 فروند از آن در حال حاضر در اختیار نیروی‌هوایی ارتش آمریکا و در حال خدمت قرار دارند.



استقرار

استقرار


 این بمب‌افکن یک هواپیما با ماموریت بازدارندگی هسته‌ای است که قابلیت حرکت با سرعت بالا را دارا است و می‌تواند انواع  "بمب‌های متعارف هسته‌ای" یا "هدایت شونده" و یا "موشک‌های کروز" را با خود حمل کند.

"بی 52" یک بمب افکن راهبردی ایالات متحده آمریکاست که توسط شرکت  "بوئینگ" طراحی و ساخته شده است. این بمب افکن غول پیکر توانای حمل 70 هزار پوند (هرپوند 453 گرم) را دارد و می‌تواند مسافتی بیش از 14 هزار کیلومتر را بپیماید.



استقرار

کلاس‌های مختلف بمب افکن بی 52 قیمتی معادل 14 تا 54 میلیون دلار دارند و توانمندی‌های گسترده‌ای در این هواپیما دیده می‌شود. این بمب افکن غول پیکر  با طول 49  و طول بال 56 متر، سرعت بیش از 1000  کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی بیش از 14 هزار کیلومتر،  دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است.


این بمب‌افکن در حالت خالی و بدون مهمات بیش از 80 تن و در زمان برخاست بیش از 200 تن وزن دارد و قادر است بیش از 30 تن از انواع مهمات و بمب‌ها را با خود حمل کند"  "بمب افکن های بی - 52 "  در کنار  "بمب افکن های بی - یک بی لنسر" از جمله هواپیماهای قدیمی در ناوگان بمب افکن‌های آمریکا محسوب می شوند.

سایت بوئینگ درباره خصوصیات  "بمب افکن راهبردی بی 52  (B-52) "  نوشت؛ "بی 52 " یک جنگنده بمب افکن استراتژیک است که انواع مأموریت‌های عملیاتی را در برد بلند انجام می‌دهد.



**حضور جنگنده های "بی 52" در اقصی نقاط جهان چه دستاوردی داشت؟

البته حضور جنگنده های آمریکایی در اقصی نقاط جهان و با اهداف مختلف سبقه ای طولانی دارد.  در سال 2014 تام کاتن" نماینده جمهوریخواه تازه انتخاب شده "سنا"، در نشست سیاست خارجی آمریکا در واشنگتن از کنگره خواست دیدگاه جدی تازه‌ای در ارتباط با وارد آوردن فشار بر ایران اتخاذ کنند و با در نظر گرفتن رویکرد "استفاده از زور"، اسرائیل را به  بمب افکن‌های "ب-۵۲ "و "بمب‌های سنگر شکن"  مجهز کنند.

اخیرا هم  نیروی‌هوایی آمریکا تعدادی از این بمب‌افکن را در پایگاه نظامی خود در " گوام " نگه‌داری می‌کند که بعد از آزمایش " بمب‌هیدروژنی " کره شمالی این بمب‌افکن‌ها،  بر فراز مرزهای دو کره  پرواز کردند.

استقرار بمب افکن های  "بی 52 " تنش بین کره شمالی و کره جنوبی را در منطقه شرق آسیا افزایش داد  و باعث شد  کره شمالی موشک های زمین به زمین خود را از سمت شرق روی لانچر بفرستد. 


استقرار
استقرار



البته ایالات متحده آمریکا هرگاه  "بمب افکن های راهبردی  بی 52 (B-52)" خود را به منطقه ای اعزام کرده آن نقطه دچار تنش شده که نمونه بارز آن در استقرار این بمب افکن ها در اروپا و شرق آسیاست. 

از زمان مداخله بحران اوکراین در سال 2014،‌ آمریکا پیوسته استفاده از بمب افکن‌های سنگین خود را در تمرین‌های نظامی مشترک در سراسر منطقه افزایش داده است. در سال 2015، تعدادی  "بمب افکن بی-52 "  در یک سری ماموریت‌های آموزشی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در سراسر اروپا شرکت داشتند.
 

استقرار بمب افکن‌های بزرگ در اروپا در سال های اخیر رویدادی معمول نیست؛ زیرا این هواپیماها معمولا از آمریکا پرواز می کنند، در میان راه سوختگیری می کنند و پس از ماموریت  محوله به مقرهای اصلی خود برمی گردند.



**آیا بمب افکن های بی 52 به کمک داعش می روند؟

ایالات متحده آمریکا در حالی ادعای حمله به داعش با  "بمب افکن های راهبردی بی 52 " را دارد که در سال های اخیر حضور این جنگنده در مناطق مختلف جهان به تنش دامن زده و هیچ بعید نیست که هواپیمای مذکور به کمک داعش در "شامات" و "عراق" بیاید ؛ کمااینکه در گذشته هم سابقه کمک های هوایی آمریکا به داعش وجود داشته است. 

در یکی از اسناد که توسط نیویورک تایمز فاش شد آمده است سازمان جاسوسی سیا دست کم از سال 2012  محموله هایی از سلاح را برای گروههای وابسته به القاعده در سوریه ارسال کرده است.  این محموله ها در قالب بیش از 160 پرواز هواپیماهای نظامی توسط نیروی هوایی اردن ، عربستان سعودی و قطر صورت گرفته که در فرودگاه های برخی کشورهای منطقه  به زمین نشسته اند. همچنین عوامل اطلاعاتی آمریکایی تلاش هایی را در جهت تجهیز جبهه النصره که هم اکنون به طور کامل با داعش یکی شده اند و دیگر گروههای تروریستی صورت داده‌اند.


استقرار "بمب افکن های راهبردی بی 52 " در قطر شاید دلیل دیگری نیز به جز حمله به مواضع داعش داشته باشد و آن همنوایی با کشورهای عربی برای مقابله با دستاوردهای مقاومت اسلامی در عراق و سوریه باشد.




گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/
 



 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
به قول رهبرمان آمریکا هیچ غلتی نميتواند بکند اگر هم بکند تو دهنی میخورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند واین سعودیا هستند که لطمه زیادی میبینند نه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
هیج غلطی نمیتونن کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
میخواهد در تیر رس موشکهای نابود کننده ما باشند . این هم از خواستهای خداوند است که . دشمنان را کودن و احمق افریده است.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
آمریکا همیشه در دنیا با این هواپیماها معمولاً به نام از بین بردن تروریست، به گروههای تروریست موافق با خود کمک کرده و این هم یک شیطنت تابلوی دیگر امریکای جنایتکارست
نظام و ملت ایران همیشه هوشیار است کورخونده آمریکای نفهم با اون عربستان مهد جاهلیت
باید نام عربستان را جاهلستان سعودی بنامیم چون سرزمین جهل و نادانی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
امروز شنیدیم که بحرین ما و حزب الله را تهدید به جنگ کرده است...
به نظرم امریکا با این حرکت هزینه های نگهداری از این تسلیحات را به کشورهای عربی تحمیل میکند تا هم تاراجشان کند و هم نگذارد مسلمانان احیانا قدرت بگیرند و هم چنگ و دندونی به ایران نشان دهد
ولی در روز رزم ما ایرانیها به امریکا نشان خواهیم داد که توان و فرصت استفاده از هیچ یک از تجهیزاتشان را نخواهند داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
داعش بهانه است اینها را برای مقابله با ما مستقر میکنند البته هیچ غلطی نميتوانند بکنند
آخرین اخبار