معاون اول رییس جمهور گفت: میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی در شرایط فعلی بیش از حد معمول است همین مساله باعث شده برخی دشت‌های حاصلخیز کشور خشک شوند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ اسحاق جهانگیری گفت: بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی داریم بنابراین باید بیشترین دقت در این بخش صورت بگیرد تا بیشترین بازدهی را در تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور با اعلام اینکه آیین نامه کشت فراسرزمینی در دولت تصویب شده، گفت: بر اساس این آیین نامه بخش خصوصی باید در کشورهای همسایه زمین خریداری و یا اجاره کند و اقدام به کشت محصول کرده و محصول تولیدی را وارد کشور کند تا مردم کشورمان از آن بهره مند شوند.

وی یکی از کارهای خوب وزارت نیرو را سد سازی عنوان کرد و گفت: در بارندگی های خوب اخیر خیلی ها نگران بودند که سیل خسارات زیادی به بار آورد، اما تنها نقطه اطمینان بخش ما که باعث شدخسارات سیل به حداقل برسد همین سدها بود.

وی ادامه داد: در بارش های اخیر یک و نیم میلیارد مترمکعب آب پشت سدهای کشور ذخیره شد که در طول سال از آن استفاده خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: وزارت نیرو در برنامه امسال خود شروع احداث 14 سد مخزنی را دارد که در کنار آنها بیش از 55 هزار هکتار شبکه آبیاری نیز احداث می شود.

جهانگیری در ادامه گفت: یکی از مناطقی که برای آن در حوزه آب و کشاورزی برنامه جدی داریم، غرب کشور و استان کرمانشاه است.

وی افزود:وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت استانهای غربی در این خصوص وظیفه سنگینی دارند و باید از منابع آبی که وارد این استانها می شود، درست استفاده کنند.

وی افزود:استانهای غربی و خصوصا استانهای کرمانشاه و ایلام باید با بهره گیری از این منابع آبی از عدم توسعه یافتگی خارج شوند.

جهانگیری با اعلام اینکه کشاورزی محور مهم توسعه در این استانهاست، گفت: امسال از مقام معظم رهبری مجوز گرفته ایم که علاوه بر بودجه های سالانه حدود هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه این استانها هزینه کنیم.

وی افزود: سال گذشته نیز بیش از پنج هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به طرح گرمسیری اختصاص یافت.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.