سفره مهابادی ها هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار طعم و بوی گیاهان کوهی مخصوص این منطقه را به خود می گیرد.

 

 

بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، با آمدن فصل بهار و رویش گیاهان کوهی روزانه صدها نفر برای چیدن این گیاهان راهی مناطق کوهستانی میشوند.

این منطقه از دیر باز رویشگاه انواع گیاهان خوراکی و کوهی بوده است و مردم سالیانه بیش از 60 گونه از گیاهان این منطقه را برداشت می کنند.

بسیاری از خانواده ها به صورت دسته جمعی و حتی برای تفریح نیز به این کار اقدام می کنند.

بانوان مهابادی در ایام بهار اغلب غذاهای خود را با گیاهان کوهی طبخ می کنند که تنوع این غذاها به بیش از 20 نوع غذا می رسد که انواع خورشتها، بورانی، آش و کوکو را شامل می شود.

از این گیاهان علاوه بر پخت غذا در انواع ترشی ها نیز استفاده می کنند. بانوان کرد مقداری از این گیاهان را به صورت فریز شده و در یخچال نگهداری می کنند و یا خشک کرده و در ایام زمستان آش های خاصی از این گیاهان طبخ می کنند.

مولودی کارشناس تغذیه میگوید: این گیاهان کوهی بیشتر دارای خواص دارویی هستند.

وی افزود: جلوگیری از تصلب شرایین، درمان تنگی نفس، ضد اضطراب بودن، درمان یرقان، سوء هاضمه، محافظت در برابر سرطان پوست، تصفیه خون و تنظیم ترشحات غدد داخلی تنها بخشی از خواص این گیاهان دارویی است.

تاکنون 500 گونه گیاهی دارویی در آذربایجان غربی شناسایی شده است.

در مناطق کوهستانی مهاباد گیاهان خوراکی محلی مانند پونه و کوزله بیشتر در کنار رودخانه ها و جاهایی که آب باشد رشد می کند و گیاهان دیگر از جمله کنگر، گل آقا، اسفناج، جاتره، بیزا، مندوک، کورادا، ریواس، قارچ و نعنا و سیر کوهی بیشتر در مناطق کوهستانی می رویند.

در مهاباد یکی از میادین این شهر به خرید و فروش این نوع گیاهان اختصاص یافته و خریداران و فروشندگان زیادی در این بازار هستند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد از شهروندان خواست هنگام چیدن این نوع گیاهان خوراکی از تخریب و کندن ریشه های این گیاهان خوداری کرده و از کندن گیاهانی که به اندازه کافی رشد نکرده اند پرهیز کنند.

سیدکامل حسینی گفت: لازم است برای چیدن این نوع گیاهان از ابزار مناسب استفاده کنند تا بدین وسیله از تخریب و کندن سایر گونه های گیاهی که در کنار این گیاهان خوراکی رشد کرده اند، جلوگیری شود.

بر اساس گفته های کارشناسان مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی ،آذربایجان غربی از لحاظ تنوع گیاهان دارویی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

از 500 گونه گیاه دارویی موجود و شناسایی شده در استان بیش از 40 گونه مصرف خوراکی دارد.

از هشت هزار گونه گیاهی موجود در کشور نیز یک هزار و 200 گونه در آذربایجان غربی شناسایی شده است.

تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی های سالانه، نبود آموزش صحیح درباره چگونگی رویش و زمان چیدن این گیاهان، از مهمترین مشکلاتی است که این گونه های منحصر به فرد را تهدید می کند و نیازمند توجه بیشتر مسوولان است.

انتهای پیام/

غربی09141699660

 

 

 

 

 

برچسب ها: گیاهان ، بهاری ، مهاباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.