شبکه خبری بی‌بی‌سی به ارائه گزارشی از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و نتایج احتمالی این سفر پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بی‌بی‌سی در مطلبی به قلم «لیس دوسیت» - گزارشگر اعزامی خود به تهران - با اشاره به سفر اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران نوشت: وقتی همراه با بزرگترین هیات عالیرتبه اروپایی که برای اولین بار بعد از گذشت بیش از یک دهه به ایران سفر کرده است، وارد لابی هتل مجللی در تهران می شویم، یک میز بزرگ پر از گلهای سوسن در برابرمان خودنمایی می کند که بر روی آن پرچم 14 ستاره اتحادیه اروپا نیز در مقابل پرچم سه‌رنگ ایران برافراشته شده است.

به زمان ناهار که نزدیک می شویم، پرچم هند نیز برای استقبال از وزیر امور خارجه هند برروی میز قرار می گیرد و همینطور پرچم روسیه؛ گویا قرار است یک هیات بازرگانی روسی نیز از مسکو وارد تهران شود.

سه ماه پس از لغو تحریم‌ها و تقریبا یک سال پس از انعقاد یک قرارداد هسته‌ای تاریخی که دروازه‌های جهان را به سوی ایران باز کرد، این نخستین خوشامدگویی رسمی تهران به اروپایی‌ها به شمار می‌رود.

اما با وجود تعداد کم ولی رو به افزایش توریست‌هایی که هر روز برای دیدن مهمان‌نوازی ایرانیان و بازدید از میراث فرهنگی باشکوه آنها وارد ایران می‌شوند، تجار و بازرگانان اروپایی و آمریکایی همچنان خود را عقب نگه داشته‌اند. در واقع، تحریم‌های مالی آمریکا که تنها کنگره قادر به لغو آنهاست و هیچ نشانه‌ای هم دال بر احتمال لغو آنها در آینده نزدیک نیز به چشم نمی‌خورد، مانع از تعامل بیشتر آنها با ایران شده است و این موضوعی است که مسائل را برای هر دو طرف پیچیده کرده است.

«فدریکا موگرینی» - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - در سفر به تهران از "یک فصل جدید در روابط ایران و اروپا" صحبت کرد و محمدجواد ظریف – وزیر امور خارجه ایران – نیز از یک "شروع جدید" سخن گفت. اما تحریم‌های باقیمانده آمریکا همچنان کار را برای ایران دشوار کرده است.

موگرینی معتقد است که اروپا هم درست به اندازه ایران از گسترش روابط اقتصادی با این کشور سود می‌برد و شرکتهای اروپایی نباید دیگر نگران مجازات‌هایی باشند که در زمان تحریم وجود داشت. با این حال، بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی بویژه آنهایی که دارای روابط کاری با آمریکا هستند، همچنان از اینکه مبادا به طور ناخواسته در دام قوانین و مقررات باقیمانده از زمان تحریم گرفتار شوند، واهمه دارند. ضمن آنکه تحریم‌های مرتبط با حمایت ادعایی ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی بالستیک این کشور نیز همچنان به قوت خود باقی هستند.

ظریف در این دیدار تاکید کرد که ایران با کمک اتحادیه اروپا، آمریکا را برای تسهیل روند همکاری بانک‌های غیرآمریکایی با ایران تحت فشار قرار خواهد داد. موگرینی نیز اظهار داشت که این مسئله را با باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – در میان گذاشته است و حتی گفته می‌شود که وی هر روز با مقامات آمریکایی در این خصوص گفتگو می‌کند. اما مقامات آمریکایی مدعی‌اند که به کلیه تعهدات خود در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده‌اند. 

در این میان، مشکل دیگری که سوای دسترسی نداشتن ایران به نظام بانکی و مالی آمریکا مانع از حضور جدی سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور شده است، ناشناخته بودن نقش‌ها و مناسبات اقتصادی در این کشور است. 

ظریف در حاشیه سفر موگرینی به تهران در گفتگو با رسانه‌های خارجی، گزارش‌هایی که درخصوص تسلط سازمانهای شبه‌دولتی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر بیش از نیمی از اقتصاد ایران وجود دارد را تکذیب کرد و آنها را منطبق با واقعیات موجود ندانست. اما همچنان این نگرانی‌ها بر گسترش روابط اقتصادی ایران با غرب سایه انداخته است.

ظریف بارها اعلام کرده است اگر مردم ایران تغییر را احساس نکنند، نظر خود را تغییر می‌دهند و مردم ایران در حال حاضر، طبق مشاهدات میدانی ما، معتقدند که لغو شدن تحریم‌های بین‌المللی تاثیر ملموسی در زندگی آنها نداشته است. باید منتظر ماند و دید آیا اتحادیه اروپا می‌تواند با وجود مخالفت اعضای جمهوری‌خواه کنگره که مخالف هرگونه گشایشی با ایران هستند، به کمک اقتصاد ایران بیاید یا باید شرایط دیگری را در آینده متصور شد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار