یبوست در سه گروه سنی کودکان ، شایع تر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ به گفته دکتر ریتا باقریان ، پزشک فوق تخصص گوارش کودکان دوران شیرخوارگی (زمان شروع تغذیه تکمیلی و همزمان با کاهش تدریجی تغذیه با شیرمادر)، سنین یک تا سه سالگی (در کودکان نوپا و در زمان آموزش رفتن به توالت) و در کودکان بزرگ تر ( در کودکان سنین مدرسه در شرایطی که کودک به خاطر عدم تمایل به استفاده از دستشویی مدرسه، اقدام به خودداری آگاهانه از دفع مدفوع می کند) این مشکل بطور شایع تر ظاهر می شود .

دکتر ریتا باقریان یکی از بارزترین علائم  یبوست در شیرخوار ، تأخیر در دفع مدفوع بیان کرد و گفت : در زمان یبوست ، کودک در مدت یک هفته حداکثر دو بار دفع مدفوع دارد .

وی افزود : کودک مبتلا به یبوست، ممکن است از دفع دردناک یا دفع مدفوع سفت، شکایت دارد و این مورد در یک شیرخوار ، با بی قراری حین دفع مدفوع همراه است.

به گفته دکتر باقریان کودک مبتلا به یبوست به دلیل تجربه ی دردناک در دفع مدفوع در گذشته، ، در حالت نیاز به دفع مدفوع در دفعات آتی، اقدام به نگه داشتن آگاهانه مدفوع کرده که این مورد خود منجر به تشدید روند یبوست در کودک می شود .

باقریان اضافه کرد : در مواردی ، کودک برای جلوگیری از پیشرفت سیر طبیعی دفع مدفوع، ممکن است به گوشه خلوتی دور از چشم اطرافیان رفته و با سفت کردن ساق پاها، فشردن تنه به وسایلی مانند  مبل و نیز منقبض کردن عضلات کف لگن، سعی در ممانعت از خارج شدن مدفوع کند .

این پزشک متخصص می گوید : در بیش از 90 درصد موارد، یبوست در کودکان، علل آسیب شناختی ارگانیک نداشته و در گروه یبوست عملکردی، طبقه بندی می شود، ولی با این وجود، بررسی علل نادر ارگانیک، با توجه به شرایط زمینه ای (از جمله علل اندوکرین، متابولیک، آناتومیک، آلرژیک و نیز علل دارویی) در مواردی الزامی است .

وی افزود : با محرز شدن تشخیص بیماری یبوست عملکردی، در کنار بهره گیری از داروهای متناسب با شرایط سنی بیمار،شیوه زندگی بیمار هم باید تغییر کند .
انتهای پیام/

برچسب ها: یبوست ، کودکان ، شایع ، سنی ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار