وی خاطرنشان کرد: در این رویداد مهم، همه منتظر بودند تا برادری پیامبر(صلی الله علیه و آله) با یکی از اصحاب را مشاهده نمایند؛ لذا همه دیدند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) اعلان نمودند که علی(علیه السلام) برادر من در دنیا و آخرت است.
این استاد جامعه المصطفی با اشاره به این که مسلمانان اعم از مهاجرین و انصار، با چشم خود صحنه برادری نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه السلام) را مشاهده نمودند، یادآور شد: حدیث مواخات نشان دهنده نگاه خاص و ویژه رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به برادری میان مسلمانان است.
حجت الاسلام هدایت پناه با تأکید بر این که بازتاب های نظام مواخات از نقل قول های گسترده و قیل و قالهای فراوان مشهود است، خاطرنشان کرد: جمع روایات در منابع اهل تسنن و شیعه بسیار زیاد است، به گونه ای که حدود 120 روایت مختلف غیر تکراری در منابع اسلامی ذکر شده است.
عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن بررسی حدیث مواخات از منظر تاریخ و علوم حدیث شیعه و اهل سنت، خاطرنشان کرد: در منابع شیعه این موضوع به تواتر رسیده و اهل بیت(علیهم السلام) با نقل این موضوع، عنایت ویژه خود را به آن نشان داده اند. علمای شیعه نیز روایت این پیمان برادری را در منابع خود از قرن های نخست تاکنون نقل نموده اند.
وی با تأکید بر این که اخوت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه السلام) نیز مورد تایید علمای اهل تسنن قرار گرفته و تنها گروهی از دانشمندان اهل تسنن با تضعیف روایات مواخات تلاش بر رد ان نموده اند، اظهار داشت: علمای جهان اسلام، پاسخ های جامعی در رابطه با تضعیف روایت مواخات بیان نموده اند.
حجت الاسلام هدایت پناه به برخی از پاسخ های علمای اسلام در رابطه با تضعیف حدیث مواخات اشاره نمود و اذعان داشت: از مهمترین این پاسخ ها می توان به تواتر، دارا بودن احادیث ضعیف به اصول، تبدیل ضعف به رتبه حسن به سبب کثرت طرق، تایید احادیث ضعیف با متابعات و شواهد و نیز اصل تساهل و تسامح در مناقب اشاره نمود.
نویسنده کتاب حدیث برادری در سیره نبوی(ص) در پایان به تضعیفاتی در ارتباط با روایات حدیث مواخات اشاره نمود و به اشکالات و ایرادات آنها بر اساس علوم حدیث تاریخ و رجال اهل سنت پاسخ داد.