رئیس‌جمهور آمریکا امروز برای شرکت در یک نشست امنیتی وارد ریاض شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یو‌اس‌ای تودی، باراک اوباما - رئیس جمهور آمریکا - امروز چهارشنبه در بحبوحه افزایش تنش‌ها با عربستان سعودی برای شرکت در یک نشست امنیتی وارد ریاض شد. به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید، موضوعاتی که در این سفر مورد توجه اوباما و مقامات سعودی خواهند بود، به شرح زیر است:

حملات تروریستی 11 سپتامبر
کنگره آمریکا به تازگی لایحه‌ای را درخصوص سلب مصونیت از حامیان خارجی عاملان حملات تروریستی 11 سپتامبر در دستور کار قرار داده است که در صورت تصویب می‌تواند برای دولت عربستان تبعات حقوقی ایجاد کند. دولت اوباما به کنگره هشدار داده است که تصویب این لایحه می‌تواند خطرات امنیتی زیادی برای امنیت ملی آمریکا به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر، عربستان هم تهدید کرده است در صورت تصویب این لایحه، 750 میلیارد دلار دارایی خود را برای فرار از خطر توقیف شدن از سوی دادگاه‌های آمریکا از این کشور خارج خواهد کرد.

طرح این لایحه و فشاری که در پی تهدید اقتصادی عربستان برای افشای گزارش محرمانه کمیته حقیقت‌یاب 11 سپتامبر از ناحیه برخی اعضای کنگره و همینطور افکار عمومی آمریکا متوجه کاخ سفید شده است، تنش شدیدی را در روابط دو کشور ایجاد کرده است و مطمئنا بخشی از مذاکرات اوباما با ملک سلمان - پادشاه عربستان – به همین موضوع اختصاص خواهد داشت.

آتش بس سوریه و مذاکرات صلح
مذاکرات غیرمستقیم صلح در ژنو میان دولت سوریه که مورد حمایت روسیه است و اپوزیسیون سوری که از حمایت آمریکا و عربستان برخوردار است، در آستانه شکست قرار دارد و بیم آن می‌رود که آتش بس ناقصی که در سوریه برقرار است را نیز در معرض تهدید قرار دهد. از همین رو، به نظر می‌رسد که مقامات سعودی در این سفر، اوباما را برای حمایت بیشتر از معترضان سوری تحت فشار قرار دهند.

جنگ داخلی یمن
مذاکرات برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی یمن که قرار بود روز دوشنبه هفته جاری انجام شود، با امتناع انصارالله از شرکت در آن با شکست مواجه شد. عربستان می‌کوشد تا به هر طریق از تبدیل شدن همسایه جنوبی خود به یکی از پایگاه‌های ایران در منطقه جلوگیری کند. بنابراین، انتظار می‌رود که موضوع یمن نیز در سفر اوباما به ریاض مورد توجه ویژه مقامات سعودی باشد.

ایران
عربستان سعودی از دیر باز ایران را دشمن و رقیب شماره یک خود در سطح منطقه می‌داند و این دو کشور در حال حاضر در سوریه، یمن و عراق کاملا در مقابل یکدیگر ایستاده‌اند.

اوباما به تازگی با استقبال از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اظهار داشته است که توسعه اقتصادی و تعامل بیشتر ایران با غرب فرصت بیشتری را برای تحقق اهداف مشترک دو کشور فراهم می‌کند. اما کشورهای حاشیه خلیج فارس و بویژه عربستان معتقدند آزمایش‌های موشکی ایران نشان می‌دهد این کشور هنوز رویاهای هسته‌ای خود را کنار نگذاشته است.

عربستان همچنین نگران این است که ایران تحت توافق اخیر خود با آمریکا، از آزادی عمل بیشتری در سطح منطقه برای پیشبرد اهداف خود برخوردار شود. به همین دلیل گفته می‌شود که اوباما و رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس در نشست ریاض جلسه جداگانه‌ای را با محوریت ایران برگزار خواهند کرد.

بهای پایین نفت
اقتصاد عربستان مدتی است که به شدت تحت تاثیر کاهش بهای نفت قرار گرفته است و نشست دوحه که یکشنبه هفته جاری با هدف محدود کردن سقف تولید نفت برگزار شد نیز بدون هیچ توافقی پایان یافت.

عربستان در این نشست عنوان کرد مادامیکه ایران تولید خود را محدود نکند، با کاهش سقف تولید نفت موافقت نخواهد کرد. در حالیکه آمریکا در مذاکرات اخیر دوحه از هیچ یک از طرفین حمایت نکرد؛ اما در هر حال، کاهش بهای نفت علاوه بر عربستان، بخش وابسته به نفتِ اقتصاد آمریکا را نیز با مشکل مواجه کرده است. به همین دلیل، کاخ سفید اعلام کرده است که گفتگو در مورد بهای پایین نفت نیز یکی از موضوعات مهم سفر اوباما به ریاض را تشکیل خواهد داد.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار